SATELITY
Satelity zwiększą bezpieczeństwo lotnisk
Duńska firma Ascend XYZ opracowała system, który wykorzystuje obrazy z satelitów do monitorowania okolic lotnisk jeśli chodzi o rozwój siedlisk dzikiej przyrody. To niskokosztowe rozwiązanie pozwoli znacząco zwiększyć ochronę samolotów przed zderzeniami z dzikim ptactwem podczas startów i lądowań.
Firma Ascend XYZ stworzyła oprogramowanie, którego działanie jest możliwe dzięki współpracy z ESA. Wykorzystuje on darmowe obrazy satelitarne wysokiej jakości, dostarczane np. przez należące do konstelacji Copernicus satelity Sentinel. Dzięki oprogramowaniu osoby odpowiedzialne za zabezpieczanie lotnisk przed dzikim ptactwem mogą dokładnie przyglądać się, zgodnie z prawnymi regulacjami, obszarom w promieniu 13 km od lotniska. Oprogramowanie Ascend XYZ pomaga im wykrywać tereny potencjalnie atrakcyjne dla ptactwa do zakładania gniazd – stawy, jeziora, pola golfowe, tereny rolnicze czy wysypiska śmieci. Dzięki cotygodniowej aktualizacji wykorzystywanych zdjęć satelitarnych, użytkownicy będą też mogli śledzić jak te tereny się zmieniają – np. czy poziom wody w zbiorniku wodnym rośnie, czy opada.
Tego typu oprogramowanie pozwala zidentyfikować obszary rodzące największe ryzyko zagnieżdżenia się ptactwa w sąsiedztwie portu lotniczego. Obsługa naziemna może od razu nanieść kontur potencjalnie ryzykownego obszaru na mapę, uzyskać jego współrzędne geograficzne po czym pojechać i sprawdzić takie miejsce. Wykorzystanie danych satelitarnych pozwala jednak zredukować liczbę osób odpowiedzialnych za ten aspekt bezpieczeństwa, zmniejszając tym samym koszty funkcjonowania lotniska.
Program oferowany przez duńską firmę jest obsługiwany z poziomu przeglądarki internetowej a dane przechowuje „w chmurze”, co sprawia, że pracownicy lotniska mogą łatwo dzielić się pozyskanymi informacjami z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za lotnictwo cywilne czy wojskowe, jak również z ekologami badającymi populacje ptaków. Software może samodzielnie przypominać użytkownikowi o konieczności regularnego monitorowania czy nawet powiadamiać o istotnych zmianach, które pojawiły się na satelitarnych fotografiach otoczenia portu lotniczego.
Wykorzystanie danych z obserwacji Ziemi jest bardziej efektywne niż monitoring naziemny. Wymaga mniej roboczogodzin i informacji z mniejszej ilości źródeł, co pozwala obniżyć koszty, zwiększając jednocześnie bezpieczeństwo lotów – podkreśla Peter Hemmingsen, prezes Ascend XYZ.
Po udanych testach systemu w Danii dwa lotniska z tego kraju zdecydowały się już na jego wprowadzenie. W planach mają to kolejne porty lotnicze z Niemiec, Anglii i Ameryki Pn. W przyszłym roku Ascend XYZ planuje wzbogacić swoją usługę o możliwość wykrywania wszelkich obiektów w pobliżu lotnisk, których wysokość przekracza ścisłe normy ustalone dla obszarów okalających porty lotnicze.
Paweł Ziemnicki