Reklama

SATELITY

Przyszła misja Copernicus ROSE-L zyska szczególną antenę radarową

Ilustracja: Thales Alenia Space
Ilustracja: Thales Alenia Space

Firma Thales Alenia Space zaangażowała koncern Airbus we współpracę na rzecz budowy zaawansowanego przyrządu radarowego dla misji „Radar Observatory System for Europe in L band” (ROSE-L). Wiodącą rolę w procesie przygotowania urządzenia obejmą zakłady Airbus Defence and Space z Friedrichshafen (Niemcy) - wsparcie i podwykonawstwo zapewnią im liczne inne firmy, z 9 wybranych państw.

W ramach realizacji zawartej umowy, instrument ROSE-L otrzyma największą płaską antenę radarową, jaką dotąd zbudowano. Kontrakt przyznany Airbusowi przez głównego wykonawcę całej misji, spółkę Thales Alenia Space, jest wart około 190 mln EUR.

Misja Copernicus ROSE-L ma zacząć się w lipcu 2027 roku. Jej satelita zostanie wyposażony w instrument radiolokacyjny z anteną o syntetycznej aperturze (SAR) z aktywnym fazowaniem. Z orbity polarnej na wysokości 690 km nad Ziemią ROSE-L zapewni dzienny i nocny monitoring lądów, oceanów i lodu, oferując częstsze obrazowanie przy wysokiej rozdzielczości przestrzennej i czułości. Wykorzysta zaawansowane techniki radarowe, w tym polarymetrię i interferometrię, do zbierania danych. Pokaźna płaska antena radarowego urządzenia osiągnie wymiary 11 x 3,6 metra; czyli mniej więcej powierzchni 10 stołów do ping-ponga.

Podczas przewidywanej 7,5-letniej służby, misja ROSE-L będzie wykonywać zadania dla wielu użytkowników, w tym na rzecz unijnego programu Copernicus Land Monitoring i Emergency Management. Dostarczy ważnych danych na temat wilgotności gleby, rolnictwa precyzyjnego, bezpieczeństwa żywnościowego, biomasy leśnej i zmian w użytkowaniu gruntów. Ponadto zapewni monitoring polarnych pokryw lodowych i czap lodowych, zasięgu lodu morskiego i pokrywy śnieżnej.

image
Ilustracja: Airbus

 

Ziemia jest najlepszym i prawdopodobnie jedynym realnym miejscem dla ludzkości do przetrwania. Musimy więc dobrze się nią zajmować. Zastosowanie naszego radaru w misji ROSE-L pozwoli zrozumieć zmiany klimatyczne i wspierać zrównoważoną transformację ekologiczną. Nowej generacji satelita Copernicus umożliwi realizację Europejskiego Zielonego Ładu, a Airbus jest dumny, że uczestniczy w tym zadaniu.

Jean-Marc Nasr, szef pionu Space Systems w spółce Airbus

Podkreśla się, że koncern Airbus jest odpowiedzialny za opracowanie pojazdów kosmicznych lub ładunków w 3 z 6 misji obserwacji Ziemi i środowiska Copernicus nowej generacji. Chodzi konkretnie o misje: LSTM, CRISTAL i ROSE-L. Europejska spółka dostarcza też sprzęt o istotnym znaczeniu dla wszystkich sześciu misji.


image
Reklama - z oferty Sklepu Defence24.pl

 

Reklama

Komentarze

    Reklama