Osłony termiczne dla hipersonicznych pocisków USAF. SpaceX wskaże drogę

9 marca 2021, 18:31
Screenshot_2021-03-09 Hypersonics
Ilustracja: Lockheed Martin [lockheedmartin.com]

Amerykańskie siły powietrzne poszukują nowych sposobów wykonywania osłon termicznych, które mogłyby zdać egzamin w wymagających zastosowaniach związanych z rozwojem nowej generacji pocisków i rdzeni efektorów hipersonicznych. W tym celu zawarto przemysłowy kontrakt na zbadanie oraz wytypowanie odpowiednich ku temu technologii materiałowych i sposobów wytwarzania. Jego beneficjentem została firma Elona Muska - SpaceX.

Siły Powietrzne USA zleciły SpaceX opracowanie koncepcji wytwarzania osłon termicznych dla przyszłych amerykańskich pocisków operujących przy bardzo wysokich prędkościach przelotu w atmosferze. Umowa jest rezultatem procedury przetargowej realizowanej z inicjatywy Pentagonu, w której - według ogólnych zapewnień - wzięło udział "wielu oferentów". Zamówienie publiczne rozpisano pod tytułem „Systemy ochrony termicznej wielorakiego przeznaczenia dla urządzeń hipersonicznych” ("Multipurpose thermal protection systems for hypersonics").

Kontrakt opiewający na 8,5 mln USD został zawarty pomiędzy Air Force Research Laboratory (AFRL) a spółką SpaceX jeszcze w grudniu 2020 roku - informację upubliczniono jednak dopiero pod koniec lutego br. „Celem jest udoskonalenie technologii wytwarzania systemów ochrony termicznej, aby umożliwić nisko kosztową, masową produkcję takich urządzeń nowej generacji” - wybrzmiewa z treści komunikatu o przyznaniu kontraktu.

Ochrona przed skrajnym nagrzewaniem się korpusu pocisku i jego podwyższona wytrzymałość termiczna ma kluczowe znaczenie w przygotowaniu systemów latających do osiągania prędkości hipersonicznych (umownie, powyżej pięciokrotności bariery dźwięku). Z jednej strony chodzi tutaj o wskazanie odpowiedniego materiału konstrukcyjnego, zapewniającego najlepsze parametry odporności i lekkości; z drugiej natomiast - celem jest wskazanie takiej technologii jego wytwarzania, aby odbywało się to z wykorzystaniem najbardziej zaawansowanych środków i przy jak najmniejszych kosztach. Wskazuje się m.in. na możliwości, jakie oferuje w tym przedmiocie przemysłowa metoda wytwarzania przyrostowego (popularny druk 3D).

Zaangażowanie SpaceX w badania nad osłonami termicznymi pocisków hipersonicznych jest w linii prostej efektem osiągnięć firmy Elona Muska w budowaniu zaawansowanych powłok chroniących kadłuby załogowych statków kosmicznych Crew Dragon, a także badań nad zabezpieczeniem korpusów rakiet Starship. SpaceX wprowadził tutaj szereg innowacji, które dodatkowo zabezpieczają kapsuły Dragon i ich pasażerów podczas mocno obciążającego przechodzenia z prędkościami lotów kosmicznych przez ziemską atmosferę.

AFRL jest z kolei zaangażowane od dłuższego czasu w realizację różnych projektów rozwoju technologii pojazdów hipersonicznych, prowadzonych dotąd pod auspicjami Departamentu Obrony, Sił Powietrznych USA, a także DARPA (Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności - Defense Advanced Research Projects Agency). Na mocy przedmiotowego kontraktu laboratorium US Air Force zajmie się testowaniem zaproponowanych przez SpaceX technologii materiałowych i produkcyjnych oraz podejmie próbę zastosowania ich eksperymentalnie w zgodzie z planowanym przeznaczeniem militarnym.


image
Z oferty Sklepu Defence24.pl

 

Space24
Space24
KomentarzeLiczba komentarzy: 26
viper
środa, 10 marca 2021, 09:05

Technologia kosmiczna łącząca zastosowanie cywilno-wojskowe to korzyść z punktu widzenia gospodarki współczesnego państwa.

Niuniu
środa, 10 marca 2021, 00:19

Jest taki kierunek na Politechnice Warszawskiej - Inżynieria materiałowa (Instytut na prawach wydziału). Już ponad 40 lat. To w takich miejscach prowadzi się prace badawcze i opracowuje technologie nowych materiałów. W USA jest znacznie więcej podobnych Instytutów i Laboratoriów. Musk co najwyżej może kupować prace tam powstające a wcześniej je finansować. Ale tego nie da się zrobić w kilka lat. To praca na dekady. Jeśli zaniedbano te zagadnienia po zakończeniu "zimnej wojny" to bez "transferu" intelektualnego z zagranicy trudno będzie nadrobić szybko wieloletnie opóźnienia.

Laik
środa, 10 marca 2021, 03:07

Jak widać na przykładzie dynamicznego i niespotykanego dotąd w przemyśle kosmicznym rozwoju Starshipa SpaceX nie prowadzi badań dekadami. Wielonarodowa kadra naukowa o szerokim przekroju wiekowym daje efekty. Prezentują innowacyjne podejście, które najprawdopodobniej bardzo zainteresowało amerykańską armię.

Hipolit
wtorek, 9 marca 2021, 23:58

To jakiś finansowy szwindel - pewnie chodzi o lewe finansowanie innych projektów, pewnie superhipertajnych. O superosłonach, w sam raz dla pocisków hipersonicznych, czytam od kilku lat. Amerykańskie ośrodki naukowe temat mają rozpracowany. Ciekawe, dlaczego DoD nie chce skorzystać z tych rozwiązań? Obstawiam, ze najciekawsze rozwiązania, jako gotowce, zostaną podpięte pod SpaceX :-)

rED
środa, 10 marca 2021, 10:25

Pewnie tak finansują UFO?

GB
środa, 10 marca 2021, 09:32

To proste. SpaceX oprócz rozwiązań teoretycznych ma możliwość przetestowania tego w praktyce. Jakby wojsko oparło się na ośrodkach naukowych i chciało przetestować to przy pomocy ULA, czy innego Boeinga to wyszłoby kilka razy drożej.

Tweets Space24