Zalążek suborbitalnej rakiety polskiego konsorcjum odpalony na poligonie [WIDEO]

11 sierpnia 2021, 12:19
WZL
Fot. Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. [wzl1.mil.pl]

Konsorcjum z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1 S.A. na czele przeprowadziło próby poligonowe rakiety testowej trójstopniowego systemu suborbitalnego do wynoszenia ładunków badawczych.

Projekt trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego do wynoszenia ładunków badawczych realizowany jest przez konsorcjum w składzie: Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1) – lider, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia (WITU) oraz Zakład Produkcji Specjalnej „GAMRAT” S.A. (ZPS „GAMRAT”). Prace rozpoczęto w 2020 roku. Inicjatywa jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 na podstawie konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR): Szybka Ścieżka „Technologie Kosmiczne”.

Głównym założeniem projektu jest opracowanie i wykonanie trójstopniowej, odzyskiwalnej, suborbitalnej rakiety nośnej, a w efekcie - przeprowadzenie demonstracyjnego lotu ponad linię Kármána - na wysokość 100 km, z ładunkiem o masie do 40 kg.

Jak deklarują przedstawiciele zaangażowanych stron, dzięki testom poligonowym pozyskano niezbędne informacje dotyczące lotu samej rakiety testowej, jak i pracy poszczególnych jej podsystemów. W rezultacie przeprowadzonych badań i analiz wyodrębniono elementy niewymagające dalszych prac (np. struktura rakiety, działanie elementów logicznych) oraz obszary wymagające dalszego rozwoju. Podkreślono, że wyniki symulacji komputerowych oraz obliczeń numerycznych przełożyły się na wyniki pomiarów zrealizowanych podczas startów rakiety testowej w zakresie założonej tolerancji, a zastosowane rozwiązania konstrukcyjne systemu rakietowego "spełniły postawione założenia".

Projekt trójstopniowej rakiety suborbitalnej to jeden z wielu ambitnych projektów B+R, w których uczestniczymy. Efektem naszej pracy będzie stworzenie w Polsce możliwości prowadzenia badań na dużych wysokościach, co przełoży się na rozwój krajowego przemysłu kosmicznego.

Marcin Nocuń, Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1

Specjaliści zaangażowani w realizację projektu kontynuują obecnie prace w ramach kolejnych zadań związanych z optymalizacją konstrukcji i systemów. W efekcie wczesną jesienią planowane są kolejne próby rakiety testowej 105 mm, poprzedzone startami rakiety hybrydowej, które mają na celu weryfikację demonstratorów systemu odzyskiwania oraz lokalizatorów.

image
Fot. Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. [wzl1.mil.pl]

W WZL nr 1 realizowanych jest obecnie kilkanaście projektów w obszarze B+R (badań i rozwoju). Przykładem może być budowa Centrum Badawczo-Rozwojowego z Centrum Badań Nieniszczących oraz właśnie realizacja projektu Trójstopniowej Rakiety Suborbitalnej.

Pierwsza z nich jest w fazie końcowej, natomiast projekt rakiety przechodzi przez kolejne etapy. WZL nr 1 zwraca uwagę na widoczne już namacalne efekty pracy swoich ekspertów. Zgodnie z zapewnieniami, niebawem zostanie stworzona, dla różnych podmiotów, możliwość prowadzenia badań na dużych wysokościach.

Źródło: Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1

Reklama
Reklama
Space24
Space24
KomentarzeLiczba komentarzy: 63
Herr Wolf
czwartek, 12 sierpnia 2021, 21:56

A kiedy Polski rower?

piątek, 13 sierpnia 2021, 17:51

Wtedy kedy trafisz wreszcie do sklepu z rowerami.

Eytu
czwartek, 12 sierpnia 2021, 16:16

Podbój kosmosu to trzeba robić z przytupem. Kopia V-2 na początek. Musi lecieć 300 km po długości. Ktoś zapyta, po co? Mamy jeszcze żyjących oficerów, co znają obsługę "Toczki". Czy to nie marnowanie pieniędzy? Jak know-how będzie zniszczone to na pewno. Ale jeżeli program kosmiczny zaowocuje produkcją rakiet o parametrach 9M79F, to nie.

Wojtek
piątek, 13 sierpnia 2021, 17:15

Co to jest "know-how"? To coś po chińsku? Po co? Dlaczego nie po polsku? My nie gęsi!

PAM
sobota, 14 sierpnia 2021, 10:20

Słowo 'gęsi' w powiedzeniu Reya było przymiotnikiem. Odnosiło się ono do łaciny, nazywanej wówczas 'gęsim językiem'.

Eytu
piątek, 13 sierpnia 2021, 18:34

Know-how to bardzo szerokie pojęcie, które na polski można tłumaczyć jako badania i rozwój/dokumentacja wdrożeniowo-badawcza/ oraz księgowo jako wartości niematerialne i prawne. To jest łatwe do utraty a drogie w pozyskaniu.

Koszt-efekt
czwartek, 12 sierpnia 2021, 14:45

Podobał mi się szybki i mało sygnalizowany start tej rakiety. Reszta wydaje się być nieujawniana? Po owocach ich poznacie. Po zmianie władz wszystko będzie sprawdzane i kontrolowane.

Extern
piątek, 13 sierpnia 2021, 12:32

Bo to prawdopodobnie silnik hybrydowy, Podajesz tlen na stałe paliwo i zapłon. Żadnych sprężarek, komór wstępnego spalania, instalacji do odgazowywania paliwa itp. komplikacji. Ma się duży ciąg, jak w rakietach na paliwo stałe, żadnych strat energii marnowanej na pracę pomp i przy okazji prawie nie ograniczone sterowanie siłą ciągu.

zakopane
czwartek, 12 sierpnia 2021, 13:06

hm z takiego pułapu to to może spaść wszędzie?

Qwe
czwartek, 12 sierpnia 2021, 12:46

Jaki kraj taka rakieta. Czyli odkrywamy to co inni odkryli 50 lat temu. Czy to jest powód do radości?

piątek, 13 sierpnia 2021, 17:54

Ty masz jakiś udzial w tym projekcie? Czy raczej potrafisz tylko zrzędzić bo sam niczego nie skonstruowałeś?

gość
czwartek, 12 sierpnia 2021, 22:27

Takich specjalistów jak Ciebie to nikt nie pyta, bo nic nie wiesz najzwyczajniej

Tweets Space24