Reklama

BEZPIECZEŃSTWO

Zalążek suborbitalnej rakiety polskiego konsorcjum odpalony na poligonie [WIDEO]

Fot. Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. [wzl1.mil.pl]
Fot. Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. [wzl1.mil.pl]

Konsorcjum z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1 S.A. na czele przeprowadziło próby poligonowe rakiety testowej trójstopniowego systemu suborbitalnego do wynoszenia ładunków badawczych.

Projekt trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego do wynoszenia ładunków badawczych realizowany jest przez konsorcjum w składzie: Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1) – lider, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia (WITU) oraz Zakład Produkcji Specjalnej „GAMRAT” S.A. (ZPS „GAMRAT”). Prace rozpoczęto w 2020 roku. Inicjatywa jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 na podstawie konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR): Szybka Ścieżka „Technologie Kosmiczne”.

Głównym założeniem projektu jest opracowanie i wykonanie trójstopniowej, odzyskiwalnej, suborbitalnej rakiety nośnej, a w efekcie - przeprowadzenie demonstracyjnego lotu ponad linię Kármána - na wysokość 100 km, z ładunkiem o masie do 40 kg.

Jak deklarują przedstawiciele zaangażowanych stron, dzięki testom poligonowym pozyskano niezbędne informacje dotyczące lotu samej rakiety testowej, jak i pracy poszczególnych jej podsystemów. W rezultacie przeprowadzonych badań i analiz wyodrębniono elementy niewymagające dalszych prac (np. struktura rakiety, działanie elementów logicznych) oraz obszary wymagające dalszego rozwoju. Podkreślono, że wyniki symulacji komputerowych oraz obliczeń numerycznych przełożyły się na wyniki pomiarów zrealizowanych podczas startów rakiety testowej w zakresie założonej tolerancji, a zastosowane rozwiązania konstrukcyjne systemu rakietowego "spełniły postawione założenia".

Projekt trójstopniowej rakiety suborbitalnej to jeden z wielu ambitnych projektów B+R, w których uczestniczymy. Efektem naszej pracy będzie stworzenie w Polsce możliwości prowadzenia badań na dużych wysokościach, co przełoży się na rozwój krajowego przemysłu kosmicznego.

Marcin Nocuń, Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1

Specjaliści zaangażowani w realizację projektu kontynuują obecnie prace w ramach kolejnych zadań związanych z optymalizacją konstrukcji i systemów. W efekcie wczesną jesienią planowane są kolejne próby rakiety testowej 105 mm, poprzedzone startami rakiety hybrydowej, które mają na celu weryfikację demonstratorów systemu odzyskiwania oraz lokalizatorów.

image
Fot. Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. [wzl1.mil.pl]

W WZL nr 1 realizowanych jest obecnie kilkanaście projektów w obszarze B+R (badań i rozwoju). Przykładem może być budowa Centrum Badawczo-Rozwojowego z Centrum Badań Nieniszczących oraz właśnie realizacja projektu Trójstopniowej Rakiety Suborbitalnej.

Pierwsza z nich jest w fazie końcowej, natomiast projekt rakiety przechodzi przez kolejne etapy. WZL nr 1 zwraca uwagę na widoczne już namacalne efekty pracy swoich ekspertów. Zgodnie z zapewnieniami, niebawem zostanie stworzona, dla różnych podmiotów, możliwość prowadzenia badań na dużych wysokościach.

Źródło: Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama