Na granicy "lotu" hipersonicznego. Kamień milowy projektu SABRE

31 października 2019, 16:56
flight_1
Fot. Reaction Engines [reactionengines.co.uk]

Program budowy innowacyjnego silnika strumieniowego SABRE osiągnął kolejny z kluczowych kamieni milowych, przechodząc pomyślnie test specjalnego systemu schładzania powietrza na jego dyszy wlotowej. W toku przeprowadzonej próby wykazano zdolność pracy silnika przy nadzwyczaj wysokich prędkościach - rzędu Mach 5.

Innowacyjny silnik Sabre (Synergetic Air-Breathing Rocket Engine) jest wynalazkiem firmy Reaction Engines - ma napędzać m.in. planowane brytyjskie samoloty kosmiczne, zdolne zarówno do ultraszybkich lotów atmosferycznych, jak i wynoszenia ładunków na orbitę okołoziemską. System opracowano jako silnik strumieniowy przystosowany do działania zarówno w atmosferze, jak i w próżni. Napęd będzie stanowić ciekły wodór, a rolę utleniacza w początkowej fazie lotu będzie stanowiło powietrze atmosferyczne (jak w zwykłych silnikach odrzutowych), natomiast od wysokości 28,5 km i powyżej prędkości Mach 5 - ciekły tlen.

Jednym z charakterystycznych i najbardziej innowacyjnych elementów tego systemu jest tzw. precooler, będący systemem uprzedniego schładzania powietrza na etapie jego wtłaczania do silnika. W ramach bieżącego testu zespół Reaction Engines wykonał naziemną próbę skuteczności działania "chłodnicy", przy temperaturze powietrza odpowiadającej prędkości lotu pięciokrotnie przekraczającej prędkość dźwięku (Mach 5). Dla porównania, była to wartość dwa razy większa niż maksymalna prędkość osiągana przez samolot Concorde oraz połowę wyższa od prędkości rekordowego pod tym względem samolotu SR-71 Blackbird. System chłodzący umożliwił w trakcie testu obniżenie temperatury powietrza na dyszy wlotowej o niemal 1000 stopni Celsjusza w czasie zaledwie 1/20 s.

image
Fot. Reaction Engines [reactionengines.co.uk]

 

Test przeprowadzono w ośrodku Air and Space Port w amerykańskim stanie Kolorado. W jego trakcie został wykorzystany silnik odrzutowy J79, który napędzał niegdyś myśliwce F-104 Starfighter oraz starsze wersje F-16.

Napęd SABRE ma umożliwić osiągnięcie maksymalnej prędkości Mach 25. Zgodnie z deklaracjami, silnik będzie mógł przy tym zapewnić znacznie ograniczenie zużycia paliwa w stosunku do klasycznych silników rakietowych, a także zminimalizowanie masy własnej - pojazd nim napędzany nie będzie musiał zabierać własnego tlenu na lot w atmosferze.

Prace nad silnikiem SABRE przyśpieszyły w 2013 roku, kiedy to brytyjski rząd dofinansował projekt kwotą 60 mln GBP, a Europejska Agencja Kosmiczna przeznaczyła na jego rozwój kolejne 7 mln GBP. W październiku 2015 roku do projektu dołączyło konsorcjum BAE Systems, które za 20,6 mln GBP kupiło 20 proc. kapitału akcyjnego w przedsiębiorstwie.

Space24
Space24
KomentarzeLiczba komentarzy: 27
Pol
poniedziałek, 4 listopada 2019, 15:55

Na tym etapie fajnie by kupic z 5% udziałów pzu ma kasy jad lodu mogli by zainwestowac w innowacje.

Kosmita
poniedziałek, 4 listopada 2019, 14:14

W artykule jest drobny błąd : chodziło o1000 stopni fahrenheita a nie cencjusza ( 1000F 538C)

Strumyk
niedziela, 3 listopada 2019, 13:06

BAE widzi interes w silniku strumieniowym ale kaska 20 ,mln gdp to taki strumyczek Przejęcie pakietu kontrolnego wip

kasa
niedziela, 3 listopada 2019, 11:50

Odp. na pytanie.Powietrze sprężane nagrzewa się,rozprężne ochładza.Po drugie w tej samej objętości można zmieścić więcej powietrza(gazu)jeśli się je schłodzi.

Ozon
wtorek, 5 listopada 2019, 10:39

To przekręt znany ze stacji benzynowch Tak sie zarabia kasę

Davien
piątek, 1 listopada 2019, 13:23

Panie funklub nie było nic o generatorach termojadrowych ale jak widze fakt że Rosja coraz bardziej w tyle za Zachodem wywołuje taka frustrację w Moskwie....

lolek
wtorek, 5 listopada 2019, 10:55

I tak to sobie tłumacz panie chlapiący na każdy temat :)

Davien
wtorek, 5 listopada 2019, 19:00

Lolek jak widze prawda niezle zabolała ze sie tak produkujesz:) No ale kazali to klepiesz jak funklub bzdury o reaktorach termojadrowych:)