Reklama

Systemy Nośne

Chińczycy pracują nad rakietą wielokrotnego użytku

Fot. SpaceX
Fot. SpaceX

Specjaliści z Państwa Środka chcą by ich pierwsza rakieta wielokrotnego użytku zadebiutowała około 2021 roku. Konstrukcja będzie oparta na bazie pojazdu Długi Marsz-8.

Pierwotnie Chang Zheng-8 (Długi Marsz-8) miała być rakietą jednorazowego wykorzystania, zdolną wynosić do 4,5 t na heliosynchroniczą LEO o wysokości 700 km.

Plany te zostały jednak zweryfikowane. Według nowych założeń CZ-8 będzie systemem dwustopniowym, wspomaganym na starcie przez dwie dodatkowe rakiety boczne (strap-on boosters) na stały materiał pędny. Z takiego zestawu odzyskiwane do wtórnego wykorzystania będą rakiety boczne i dolny człon rakiety głównej. Dolny stopień będzie lądował pionowo, zaś strap-on boosters mają w założeniu opadać na spadochronach.

Tak zaprojektowana rakieta Długi Marsz-8 ma szansę wykonać swój pionierski lot w 2021 r. Pojazd dedykowany będzie przede wszystkim wynoszeniu ładunków dla klientów komercyjnych.

Chiński przemysł aeronautyczny podejmuje wysiłki w celu opracowania tanich pojazdów, zdolnych w krótkim czasie polecieć w kosmos, aby wesprzeć przyszłą eksplorację przestrzeni kosmicznej na dużą skalę i promować komercyjny przemysł kosmiczny.

Long Lehao, główny projektant rakiet nośnych w China Academy of Launch Vehicle Technology

Przed wdrożeniem rakiet wielokrotnego użytku chińscy inżynierowie muszą jeszcze dopracować  technologie związane z precyzyjnym lądowaniem odzyskiwanych stopni takich pojazdów. Osiągnięcie tego celu pozwoli uniknąć kłopotliwego ewakuowania dużych grup mieszkańców z rejonów kosmodromów, z których rakiety Chang Zheng będą startować.

Około roku 2030 Chińczycy planują mieć opracowane takie systemy nośne, w przypadku których odzyskiwany będzie nie tylko pierwszy, ale i drugi człon rakiety.

Nie ma możliwości zweryfikowania twierdzenia SpaceX [odnośnie redukcji kosztów związanej z użyciem rakiet wielokrotnego użytku], ponieważ jest to jedyna firma, która jest właścicielem technologii, a Chiny muszą poczekać na moment, kiedy uda im się z powodzeniem przerobić rakietę, aby sprawdzić, czy koszty mogą zostać obniżone.

Lan Tianyi, założyciel chińskiej firmy konsultingowej sektora kosmicznego Ultimate Blue Nebula

W zamyśle tamtejszych liderów wszystkie rakiety wytwarzane przez China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) mają być w pełni odzyskiwane do 2035 r.

Reklama

Komentarze

    Reklama