Rozpoczyna się etap koncepcyjny inicjatywy Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) na rzecz opracowania wszechstronnego, autonomicznego statku logistycznego do obsługi zróżnicowanych etapów przyszłych misji księżycowych. Opracowaniem projektu kapsuły zwanej "Moon Cruiser" zajmie się spółka Airbus Defence & Space - skorzystać ma przy tym z doświadczeń zdobytych w pracach nad statkami Orion ESM i ATV.
Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) przyznała koncernowi Airbus zlecenie na studium wykonalności CLTV (Cis-Lunar Transfer Vehicle) „Moon Cruiser”. Zgodnie z koncepcją badania (obejmującego dwie równoległe fazy A/B1), CLTV ma być wszechstronnym, autonomicznym pojazdem logistycznym, który mógłby na przykład zapewnić terminowe i skuteczne wsparcie NASA i ESA podczas przyszłych misji Artemis. Statek kosmiczny bazowałby na istniejących i sprawdzonych technologiach, uzupełniając potencjał wielofunkcyjnego europejskiego dużego lądownika (European Large Logistic Lander, EL3).
Prowadzenie misji księżycowych, w tym lądowanie na Srebrnym Globie i budowa stacji kosmicznej Gateway, jest dla społeczności międzynarodowej złożonym i trudnym zadaniem. Wymaga precyzyjnie zaplanowanego łańcucha dostaw i misji zaopatrzeniowych. Koncepcja Moon Cruisera proponowana przez Airbusa ma sprostać tym wyzwaniom w kilku aspektach:
Konstrukcja CLTV ma umożliwić wykonywanie wielu rodzajów misji za pomocą jednego pojazdu i będzie kompatybilna z różnymi wyrzutniami. Rozwiązanie proponowane przez Airbusa jest modułową koncepcją opartą na wielu wcześniejszych projektach misji i pojazdów do lotów kosmicznych i eksploracji przestrzeni pozaziemskiej, zbudowanych przez koncern Airbus dla ESA - w tym, na europejskim module statku Orion (ESM), a także na pięciu udanych lotach automatycznych statków zaopatrzeniowych (Automated Transfer Vehicle - ATV), które dostarczyły już w kosmos łącznie około 30 ton ładunku.
Dzięki koncepcji Airbus Moon Cruiser dla CLTV tworzymy pierwsze elementy pozwalające na współpracę ludzi i maszyn na całej trasie między Ziemią a Księżycem. CLTV może obsługiwać logistykę Gateway i uzupełniać duży lądownik EL3, umożliwiając dodatkowe misje, niezależnie od tego, czy organizowane przez Europejczyków, czy szerszej współpracy międzynarodowej.
CLTV będzie docelowo gotowy do wynoszenia w kosmos rakietą Ariane 6, by dostarczyć do stacji Gateway moduł o masie ponad 4,5 tony. Europejska Agencja Kosmiczna ESA miałaby dysponować CLTV w drugiej połowie bieżącej dekady.
Następnym celem podmiotów zaangażowanych w projekt jest przeprowadzenie kolejnych faz rozwijania (B2/C/D) CLTV. Decyzje o wydatkach będą podejmowane na najbliższym posiedzeniu Rady Ministerialnej w 2022 r., co pozwoliłoby planować pierwszą misję Moon Cruisera na 2027 r.
Airbus buduje europejski moduł serwisowy dla ESA. Dołączy on do nowego statku kosmicznego NASA Orion. Pierwszy moduł serwisowy produkcji Airbusa został przekazany już NASA. Obecnie w zakładzie w Bremie powstaje drugi moduł serwisowy. Pierwszy start - lot testowy bez astronautów - który zabierze Oriona na orbitę księżycową i z powrotem na Ziemię jest planowany na schyłek 2021 roku jako misja Artemis I.
Czyyyyyli.....biorąc pod uwagę, że moduł serwisowy do Oriona jaki stworzyl Airbus oparty jest na ich ciężarówce kosmicznej ATV, która parę lat temu przestała latać na ISS...i teraz do tego (poprawionego dostosowanego do misji deep space) modułu serwisowego znowu dodają puszkę...to mamy znowu ATV :P oczywiście poprawiony, unowocześniony...tylko pytanie czy to na koszta się programu będą z tego tytułu niższe.... ;) wątpię