Reklama

BEZPIECZEŃSTWO

USA: rusza rywalizacja o subkontrakt w zamówieniu na satelity wczesnego ostrzegania

Przygotowania do startu satelity systemu SBIRS. Fot. Lockheed Martin
Przygotowania do startu satelity systemu SBIRS. Fot. Lockheed Martin

Po uzyskaniu w sierpniu br. rządowego zamówienia na dostarczenie trzech satelitów nowego amerykańskiego systemu wczesnego ostrzegania (Next Generation OPIR), firma Lockheed Martin wyodrębniła jego część w formie zlecenia podwykonawstwa na budowę ładunku użytkowego przyszłych pojazdów. Do rywalizacji o subkontrakt dopuszczono dwa wiodące podmioty technologiczne: koncern Raytheon i konsorcjum Northorop Grumman-Ball Technologies. Oba zespoły stworzą konkurencyjne propozycje rozwiązań sprzętowych, z których w perspektywie 2020 roku jedno zostanie włączone do realizacji w ramach całego rządowego programu.

Spółka Lockheed Martin wyznaczyła kandydatów na podwykonawców własnej części przyznanego rządowego zamówienia po 45 dniach od podpisania umowy na budowę trzech głównych satelitów nowego systemu wczesnego ostrzegania USAF, Next Generation Overhead Persistent Infrared (Next Gen OPIR). Opiewający na 2,9 mld USD kontrakt został zawarty w sierpniu br., zapewniając amerykańskiemu koncernowi status głównego wykonawcy w programie następcy konstelacji satelitów SBIRS, przeznaczonych do wykrywania startów wrogich pocisków balistycznych. Poza budowanymi przez Lockheed Martin trzema pojazdami przeznaczonymi do działania na orbicie geosynchronicznej, w skład podstawowej wersji nowego systemu wejdą jeszcze dwa inne satelity – operujące na orbicie polarnej. Ich dostawcą będzie z kolei firma Northrop Grumman.

W zamówieniu cząstkowym spółki Lockheed Martin koncern Northrop Grumman będzie z kolei rywalizował o produkcję ładunku użytecznego tych satelitów z innym zbrojeniowym potentatem, firmą Raytheon. Obaj konkurenci mają do 2020 roku czas na przedstawienie pełnego rozwiązania technologicznego, które w perspektywie kilku dalszych lat znajdzie się na orbicie geosynchronicznej wraz z satelitami wczesnego ostrzegania z logiem Lockheed Martin. Moment wystrzelenia pierwszego z nich ma przypaść domyślnie na 2023 rok.

W ramach programu Next Generation OPIR, US Air Force chce pokazać, że może wydatnie skrócić typowy harmonogram uruchomienia nowej konstelacji wczesnego ostrzegania (w przypadku SBIRS przygotowania trwały blisko 15 lat). Zgodnie z jego założeniami, system ma rozpocząć swoją służbę najdalej do końca wspomnianego 2023 roku. Dotyczy to uruchomienia pierwszego z pięciu planowanych ogółem składników konstelacji, jednego z trzech umieszczanych na orbicie geosynchronicznej. W skład sieci wejdą później także dwa satelity orbitujące na trajektoriach polarnych – z założenia pierwszy z nich będzie gotowy do startu w 2027 roku. Operacyjność kompletnej, pięcioelementowej konstelacji jest planowana do osiągnięcia w perspektywie 2029 roku.

Reklama

Komentarze (1)

  1. xiom-

    Co to jest "subkontrakt", panowie "experci"?? :)) Znowu tłumaczenie jest przerzucone na stażystów? ;))

Reklama