ICEYE proponuje radarowe „wideo” z satelity

18 marca 2020, 09:17
ICEYE-SAR-video-Heathrow-Airport-UK
Ilustracja: ICEYE [iceye.com]

Legitymująca się fińsko-polskim rodowodem spółka ICEYE zademonstrowała nowy rodzaj usługi bazującej na własnej konstelacji satelitarnego obrazowania Ziemi i technologii lekkiego radaru o syntetycznej aperturze (SAR). Tym, co firma przedstawiła jako swoje najnowsze osiągnięcie, jest możliwość rejestrowania wieloklatkowych sekwencji wizualnych w trakcie pojedynczego przelotu satelity nad określonym terytorium. W praktyce oznacza ta zbieranie w paśmie mikrofalowym krótkich nagrań wideo, ukazujących ruchomy obraz satelitarny sytuacji na danym obszarze.

Premierowa demonstracja radarowych sekwencji „wideo” z satelitów ICEYE nastąpiła przy okazji konferencji Satellite 2020, organizowanej tego roku w dniach 9-11 marca w stolicy USA, Waszyngtonie. Firma pokazała kilka osobnych filmów ukazujących efekt zastosowania nowej techniki obrazowania i przetwarzania pozyskiwanych przez ICEYE własnych danych radarowych z satelitów SAR. Jak podkreślili przedstawiciele firmy, technologia może być wykorzystana do zaawansowanej analizy ruchu na wybranym obszarze w trakcie tylko jednego przelotu satelitarnego.

Generowanie podglądu „SAR Video” z satelitów ICEYE odbywa się poprzez skupienie obserwacji w jednym konkretnym miejscu i czasie wynoszącym około 20 sekund (w trakcie jednej wizyty). Pozyskane dane umożliwiają zmontowanie kilku-kilkunastu osobnych ramek obrazu o wysokiej rozdzielczości w płynne nagranie. Spółka dysponuje ku temu własnym sprzętem satelitarnym, infrastrukturą naziemną przetwarzania danych, a także odpowiednim oprogramowaniem przetwarzającym.

„Możliwość generowania filmów SAR w trakcie pojedynczego przejścia satelity jest ekscytującą funkcją zaawansowanej analizy radarowego obrazowania ruchu” – powiedział Pekka Laurila, CSO i współzałożyciel ICEYE. Aby zaprezentować nowe możliwości w zakresie pozyskiwania filmów, spółka pokazała przykładowe materiały wideo z podglądu wybranych obszarów zurbanizowanych na całym świecie – portu w koreańskim Pusanie, lotniska Heathrow czy Las Vegas, a także kopalni Bingham Canyon i rejonu Tokio.

Na bazie ukazanych filmów SAR można wychwytywać i analizować m.in. charakterystyki/statystyki manewrowania i przemieszczania się pojazdów oraz oceniać poziom organizacji transportu – statków w pobliżu portu, samolotów poruszających się po lotnisku i ciężarówek na drogach. Ponadto filmy ukazują też, jak duże budynki w miastach odbijają fale elektromagnetyczne pod różnymi kątami obrazowania, gdy satelita przechodzi nad tym obszarem.

„Dane wideo SAR są pomocne w prowadzeniu analiz tras poruszających się obiektów, w celu głębszej analizy technicznej - zapowiedzi wideo tworzone przez ICEYE na podstawie uzyskanych danych ukazują możliwości wizualnego komunikowania wyników analitycznych” – powiedział dr Mark Matossian, mianowany niedawno dyrektorem generalnym spółki zależnej ICEYE USA. „Rynek zaawansowanych analiz obrazu stale rośnie, wraz z wprowadzaniem nowych możliwości z zakresu technologii satelitarnych” – zauważył dalej. Będąc obecnie w posiadaniu około 20 proc. całego światowego stanu komercyjnych obiektów satelitarnych SAR na orbicie, ICEYE liczy na trwale przyspieszony rozwój swojej działalności.

Space24
Space24
KomentarzeLiczba komentarzy: 8
sd
czwartek, 19 marca 2020, 15:34

Fajnie to wygląda. Jak widać światło ma nie tylko strukturę korpuskularną ale też falową :) fale radarowe (EM) odbijają się jak światło pod różnym kątem, rzucają cienie a ten kąt wynika właśnie z syntetycznej apertury radaru. Skoro można wykryć ruch pojazdu lotniskowego to rozdzielczość 3m. A wszystko bez zmiennej polaryzacji fali. Wielka przyszłość przed ICEEye dobrze że z polskim udziałem

Fanklub Daviena
czwartek, 19 marca 2020, 12:00

Imponujące. Ale należy pamiętać, że takie minisatelity mają radary o bardzo małej mocy. W warunkach wojny miasto można pokryć dziesiątkami, setkami, tysiącami nadajników zagłuszających - 1-2W na nadajnik pewnie wystarczy, więc styknie nawet zasilanie bateryjne i takie satelity przestaną coś widzieć. I nie wiadomo też, czy jak taka Krasucha przygrzeje swoim jammerem w takiego satelitę, to czy elektronika na nim się nie zjara - wątpię by cywilne satelity miały poziom odporności wojskowych.

fanklub Fankluba
czwartek, 19 marca 2020, 17:37

To że Krachucha zakłóci GPS w promieniu 100km nie oznacza że satelity GPS pospadają. Krachucha nie jest systemem energii kierowanej a zwykłą zagłuszarką dużej mocy. A żeby zakłócić satelitę to poza doborem odpowiedniego pasma i modulacji trzeba wcelować wiązką. Jak na razie to władymiry budują Peresveta ze średnim skutkiem bo z technologiami laserów półprzewodnikowych u nich krucho.

Fanklub Daviena
piątek, 20 marca 2020, 13:16

Do zagłuszenia GPS w promieniu 100km nie potrzeba Krasuchy, tylko kieszonkowego nadajnika o 1-2W mocy nadawczej... Krasucha pewnie ma moc ponad megawata, "znawco" i kierunkowe działanie. Jak tor odbiorczy cywilnego satelity nie jest zabezpieczony przed sygnałem miliony razy silniejszym niż roboczy, to go zjara. A za wynalazek lasera "znafco" to Rosjanie (Basow i Prochorow, razem z Amerykaninem Townesem) dostali Nobla i Rosjanie nigdy w laserach od USA nie odstawali - żadnych! :)

fanklub Fankluba
piątek, 20 marca 2020, 16:14

nawet Polska wyprzedza Rosję w niektórych aspektach. Pierwsze dalmierze laserowe w Wojskach Układu Warszawskiego pojawiły się w Wojsku Polskim a WAT wyprzedzał rosyjskich "wynalazców" o lata świetlne. Dziś to Amerykanie instalują piersze bojwe lasery na swoich okrętach a wkrótce na innych nośnikach w tym kołowych, F35 itp. Dominacja Rosjan skończyła się po tym jak minęła era ciężkich laserów gazowych. Podaj inne niż Peresvet nosniki i zastosowania rosyjskich laserow bojowych które są w linii, podaj przyklady nowoczesnych rosyjskich okretowych, lotniczych laserów bojowych (Mig35 lub Su35, lotniskowiec Kuzniecow :P, inne). A Krasuchę stosowano np w Donbasie z marnym skutkiem, nie przechwycono żadnego drona WBE. Jedyny znany operacyjny sukces rusukiej zagłuszarki to zanik sygnału cywilnego GPS w izraelu

czytelnik D24
sobota, 21 marca 2020, 16:44

Nie tylko. Zagłuszyli cywilny GPS na północy Norwegii. Był raban bo wszelkie służby ratownicze z niego korzystają.

Fanklub Daviena
poniedziałek, 23 marca 2020, 09:40

A Rosjanie twierdzą, że nie zagłuszyli i co?

szer dolas
środa, 18 marca 2020, 12:01

mega

Tweets Space24