Reklama

KOSMONAUTYKA

Udany test indyjskiego silnika kriogenicznego

Silnik CE-20 poddawany testom w ośrodku rakietowym ISRO. Fot. ISRO / isro.gov.in
Silnik CE-20 poddawany testom w ośrodku rakietowym ISRO. Fot. ISRO / isro.gov.in

Indyjska agencja kosmiczna ISRO poinformowała o przeprowadzeniu udanej próby obciążeniowej wysokowydajnego silnika dla rakiet nośnych GSLV Mk-III (określanych również jako LVM-3). Test był częścią trwających prac nad udoskonaloną wersją pojazdu Geosynchronous Satellite Launch Vehicle, drugiej po Polar Satellite Launch Vehicle podstawowej rakiety nośnej na wyposażeniu Indii.

Próba miała miejsce w ośrodku rakietowym Indyjskiej Organizacji Badań Kosmicznych (ISRO) w Mahendragiri (stan Tamilnadu) w dniu 19 lutego br. Obiektem testowym był wysokowydajny silnik kriogeniczny CE-20 przeznaczony dla nowych wersji rakiet nośnych GSLV Mk-III. Napęd ma docelowo zasilić górny stopień pojazdu kosmicznego. Działa w oparciu o spalanie ciekłego wodoru i tlenu. Nie jest to pierwszy tego typu silnik wyprodukowany w całości w Indiach. ISRO od stycznia 2014 roku stosuje już podobną technologię w napędach CE-7.5 (CrioEngine) - są to jednak silniki o mniejszej mocy, niewystarczające do obsłużenia tak ciężkich rakiet, jak GSLV Mk-III.

Test polegał na statycznym odpaleniu i długotrwałym podtrzymaniu zapłonu w obiegu zamkniętym w czasie odpowiadającym trwaniu lotu rakiety przez 635 sekund – założenie to zostało pomyślnie zrealizowane. Był to już drugi egzemplarz silnika, na którym udało się przeprowadzić próby obejmujące gorący rozruch. Aktualnie przygotowywana jest również próba osiągów trzeciej sztuki, która będzie już egzemplarzem przeznaczonym do zasilenia pełnowymiarowego lotu rakiety.

Jeśli wszystkie dalsze testy zakończą się powodzeniem, pierwszy start nowej wersji rakiety GSLV będzie miał miejsce najprawdopodobniej w grudniu 2016 roku. Finalne przygotowania silnika wyższego stopnia mają zostać zrealizowane w ciągu najbliższych dwóch miesięcy.

Reklama
Reklama

Komentarze