Nawigacja
USAF: przygotowania do zakupu kolejnej partii satelitów GPS III
Siły powietrzne USA przygotowują się do kolejnej tury zamówień związanych z rozbudową konstelacji satelitów GPS trzeciej generacji. Najświeższym przejawem tych działań jest udzielenie serii konkurencyjnych kontraktów na budowę demonstracyjnych wersji orbitalnych instrumentów nawigacyjnych. Osobne kontrakty przyznano firmom Boeing, Lockheed Martin i Northrop Grumman.
Siły powietrzne USA przygotowują się do kolejnej tury zamówień na rozbudowę konstelacji satelitów GPS trzeciej generacji. Poczyniono przy tym wysiłki na rzecz zrekonstruowania modelu produkcyjnego instrumentów orbitalnych. Ich najświeższym przejawem jest udzielenie serii zamówień w zakresie budowy demonstracyjnych wersji satelitów nawigacyjnych, które mają pozwolić na ponowną weryfikację rynkowych zdolności produkcyjnych. Osobne kontrakty, każdy o wartości 5 mln dolarów przyznano firmom Boeing, Lockheed Martin i Northrop Grumman. Ich realizacja będzie służyć jako formuła procedury konkurencyjnej, która pozwoli wyłonić producenta pełnowymiarowej partii satelitów systemu GPS III.
Każda z umów zakłada wykonanie dwóch demonstracyjnych egzemplarzy satelitów nawigacyjnych w terminie 26 miesięcy, z opcją przedłużenia czasu realizacji o kolejnych 12 miesięcy wraz z przydziałem dodatkowych funduszy w kwocie 1 miliona dolarów. Na bazie otrzymanych rezultatów siły powietrzne USA wybiorą oferenta, który będzie w stanie wyprodukować serię satelitów nawigacyjnych w liczbie nie przekraczającej 22 nowych egzemplarzy. Wśród kluczowych oczekiwań jest zapewnienie gotowości pierwszych satelitów z serii do 2023 roku. Cały kontrakt ma mieć potencjalną wartość nawet kilku miliardów dolarów.
Rekonstrukcja dotychczasowego modelu produkcji satelitów GPS III motywowana jest poważnymi opóźnieniami programu – z przekroczeniem harmonogramu wynoszącym aktualnie ponad dwa lata. Jest ono spowodowane problemami z przygotowaniem zaawansowanych instrumentów nawigacyjnych, jakie stały się udziałem ich dotychczasowego wykonawcy, firmy Exelis Geospatial Systems (obecnie w strukturach spółki Harris Corporation). Poszukiwanie nowych producentów związane jest również z oczekiwaniami sił powietrznych USA w kwestii wprowadzenia odpowiednich usprawnień w aparaturze satelitów, m in. w zakresie detekcji eksplozji jądrowych.
Każda z firm wytypowanych do realizacji przydzielonych konkurencyjnych zamówień ma bogate doświadczenie w produkcji satelitarnych instrumentów nawigacyjnych. Firma Lockheed Martin Space Systems z Denver w stanie Kolorado uczestniczy już od 2008 roku we wcześniejszym zamówieniu na budowę 8 satelitów GPS trzeciej generacji. Kontrakt o wartości 3,6 mld dolarów zakłada również opcję wyprodukowania dodatkowych 4 egzemplarzy. Oczekuje się, że pierwszy satelita GPS 3 z inauguracyjnej serii zostanie wystrzelony nie wcześniej niż w sierpniu 2017 roku.
Czytaj też: SpaceX wyśle w kosmos satelitę GPS III. Przełomowy kontrakt