Jak ogłosiła US National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA), satelita będzie szybciej przesyłał dokładniejsze zdjęcia "fal" chmur, związanych z powstawaniem turbulencji. Pozwoli również lepiej ocenić prędkość wiatru, wykrywać huragany, powodzie, pożary, mgłę, pył wulkaniczny możliwość oblodzenia czy uderzenia pioruna. GOES-R będzie skanować niebo pięć razy szybciej niż jego poprzednicy, zaś rozdzielczość obrazu z jego instrumentów jest czterokrotnie większa.
Dane dotyczące turbulencji pozwolą pilotom linii pasażerskich tak planować trasę, aby ich unikać. Turbulencje to burzliwe ruchy mas powietrza. Gdy samolot je napotyka, zaczyna trząść się lub lekko opada. Turbulencje są przy tym zjawiskiem tak częstym, że zdarzają się niemal na każdym przelocie. W większości przypadków zjawisko to nie jest groźne, choć nieprzypięci pasami pasażerowie i personel narażeni bywają na oblanie gorącymi napojami czy kontuzje (spowodowane na przykład przez spadający bagaż). Niemniej jednak w rzadkich przypadkach mogą spowodować poważne obrażenia pasażerów samolotów, a także być czynnikiem wpływającym na wystąpienie katastrofy lotniczej.
Przyczyną turbulencji jest nagłe zakłócenie ruchu mas powietrza, co zdarza się na przykład przy zetknięciu prądów o różnych kierunkach i/lub prędkościach. Najczęstszą przyczyną turbulencji jest występowanie prądów konwekcyjnych - masy powietrza ogrzane przez słońce wznoszą się, tworząc chmury.
Satelita GOES-R został wyniesiony na geostacjonarną orbitę transferową 20 listopada br. przez rakietę Atlas V. Docelową orbitę, 35 900 kilometrów nad USA satelita osiągnie w ciągu dwóch tygodni. Przewidywany czas pełnego udostępnienia jego możliwości to druga połowa roku 2017. Obraz całej półkuli zachodniej będzie rejestrował co 15 minut, kontynentalnej części USA - co pięć, zaś poszczególne obszary burzowe – co 30 sekund. nIstrumenty zamontowane na satelicie mają produkować każdego dnia 3,5 TB danych. GOES-R ma umożliwić znaczne zwiększenie dokładności prognoz pogody oraz lepszy monitoring pożarów lasów, a także umożliwić NOAA wcześniejsze przesyłanie komunikatów o potencjalnych zagrożeniach.
Satelita meteorologiczny GOES-R został zbudowany przez koncern Lockheed Martin dla Narodowej Administracji ds. Oceanów i Atmosfery (NOAA) i amerykańskiej agencji kosmicznej NASA. Jest pierwszym z czterech satelitów pogodowych nowej generacji. Kolejny sprzęt tej klasy znajduje się już w produkcji i ma trafić w kosmos w 2018 roku. Kolejne dwa satelity konstelacji trafią na orbitę w 2019 i 2024 roku. Całkowity koszt programu jest szacowany na 7,7 mld USD. Kosztujący miliard dolarów satelita GOES-R (Geostationary Operational Environmental Satellite) uważany jest w tym momencie za najbardziej zaawansowany tego rodzaju pojazd kosmiczny na świecie.
PAP/AH