Reklama

Amerykanie przetestowali prototyp radaru antybalistycznego LRDP

  • Radar LRDR będzie ważnym elementem amerykańskiego system antyrakietowego. Fot. Lockheed Martin
    Radar LRDR będzie ważnym elementem amerykańskiego system antyrakietowego. Fot. Lockheed Martin
  • Zbudowany z własnych środków przez koncern Lockheed Martin radarowy poligon testowy SSRIS w Moorestown. Fot. Lockheed Martin
    Zbudowany z własnych środków przez koncern Lockheed Martin radarowy poligon testowy SSRIS w Moorestown. Fot. Lockheed Martin
  • Posterunek radiolokacyjny systemy antyrakietowego amerykańskich sił powietrznych Clear na Alasce. Fot. U.S. Army Corps of Engineers
    Posterunek radiolokacyjny systemy antyrakietowego amerykańskich sił powietrznych Clear na Alasce. Fot. U.S. Army Corps of Engineers

Lockheed Martin poinformował o zakończeniu budowy prototypu radaru dalekiego zasięgu LRDP, który po zainstalowaniu na Alasce będzie stanowił jeden z najważniejszych elementów systemu wczesnego ostrzegania Stanów Zjednoczonych przed atakiem rakiet balistycznych.

Prace nad prototypem radaru LRDP (Long Range Discrimination Radar) zakończyły się w 18 miesięcy po zawarciu umowy z koncernem Lockheed Martin. Kontrakt o wartości 784 mln USD, zlecony w październiku 2015 r. przez amerykańską agencję obrony antyrakietowej MDA (Missile Defense Agency), przewidywał opracowanie, zbudowanie i przetestowanie półprzewodnikowej stacji radiolokacyjnej dalekiego zasięgu, która ma się stać jednym z najważniejszych elementów tarczy antyrakietowej Stanów Zjednoczonych.

Posterunek radiolokacyjny systemy antyrakietowego amerykańskich sił powietrznych Clear na Alasce. Fot. U.S. Army Corps of Engineers

Nowy radar ma mieć wielkość kilkupiętrowego budynku i posiadać dwie wielkie, nieruchome anteny ścianowe. Jego stałym miejscem ma być posterunek radiolokacyjny systemu antyrakietowego amerykańskich sił powietrznych Clear na Alasce. Jednak chcąc zweryfikować i wcześniej przetestować założenia swojego rozwiązania, a tym samym ograniczyć ryzyko niepowodzenia, koncern Lockheed Martin zbudował i uruchomił pomniejszoną wersję docelowego radaru LRDP na zbudowanym z własnych środków stanowisku badawczym SSRIS (Solid State Radar Integration Site) w Moorestown w stanie New Jersey.

Zbudowany z własnych środków przez koncern Lockheed Martin radarowy poligon testowy SSRIS w Moorestown. Fot. Lockheed Martin

Dzięki temu można było sprawdzić najważniejsze, krytyczne elementy technologii, których opracowanie było niezbędne, by rozpocząć budowę w 2019 r. docelowej stacji radiolokacyjnej LRDP – już na Alasce. Ostateczny i oficjalny przegląd rozwiązań w trakcie tzw. wstępnego przeglądu projektu (PDR - Preliminary Design Review) trwał dwa dni, wzięli w nim udział przedstawiciele agencji MDA i biura Sekretarza Obrony USA.

„Stanowisko SSRIS będzie wykorzystywane do dopracowywania, integracji i testowania konstrukcji LRDR i bloków konstrukcyjnych przed dostarczeniem radaru na Alaskę. Korzystanie z tego miejsca testowego przyniesie znaczne oszczędności i zmniejszy ryzyko”.

Chandra Marshall – szefowa program LRDR w koncernie Lockheed Martin

Powodzenie testów oznacza, że zgodnie z amerykańskimi procedurami program LRDP zakończył fazę przygotowań technologicznych TRL 6 (Technology Readiness Level) i przygotowań produkcyjnych MRL 6 (Manufacturing Readiness Level) i jest gotowy do wejścia w etap TRL 7 i rozpoczęcia produkcji. Elementy zbudowane w fazie siódmej będą ponownie mogły zostać sprawdzone na stanowisku SSRIS w Moorestown przed wysłaniem na Alaskę.

Radar LRDR będzie ważnym elementem amerykańskiego system antyrakietowego. Fot. Lockheed Martin

Podobnie jak w przypadku budowy systemu radarowego Space Fence (również przez koncern Lockheed Martin) na atolu Kwajalein na Pacyfiku do śledzenia niewielkich obiektów w kosmosie – w tym śmieci kosmicznych - LRDR będzie radarem bardzo dużej mocy pracującym w pasmie S. Elementy półprzewodnikowe anteny będą wykonane w technologii azotku galu (GaN), które dzięki większej odporności temperaturowej pozwolą m.in. podnieść moc sygnały stacji, a więc zwiększyć możliwość wykrywania niewielkich obiektów nawet na bardzo dużej odległości. Pomoże w tym dodatkowo fakt, że zastosowane zostaną aktywne anteny AESA (Active Electronically Scanned Array) z elektronicznym kształtowaniem i sterowaniem wiązką oraz specjalne oprogramowanie opracowane przez koncern Lockheed Martin.

Prace nad radarem LRDR są realizowane równocześnie w zakładach koncernu w New Jersey, Alaska, Alabama, Florida i New York.

Reklama

Komentarze

    Reklama