KOSMONAUTYKA
Atlas V wyniósł na orbitę satelitę komunikacyjnego dla NASA
Rakieta nośna Atlas V w konfiguracji 401 wyniosła na orbitę satelitę TDRS-M. To trzeci z kolei pojazd kosmiczny nowej generacji, którego zadaniem będzie zapewnienie komunikacji pomiędzy Międzynarodową Stacją Kosmiczną, teleskopami Hubble’a i Jamesa Webba, innymi misjami NASA, a kontrolą naziemną.
Ostatni start należącej do United Launch Alliance rakiety nośnej Atlas V 401 miał miejsce 18 sierpnia br. z Cape Canaveral Air Force Station na Florydzie o godz. 8:29 czasu lokalnego (14:29 czasu polskiego). Początek misji został opóźniony o 26 minut w stosunku do planowanego terminu z powodu zbyt wysokiej temperatury zanotowanej w górnym stopniu rakiety - Centaur.
Operacja wyniesienia na orbitę satelity TDRS-M (Tracking and Data Relay Satellite) zakończyła się pełnym sukcesem. Sprzęt dotarł na orbitę geostacjonarną po dwóch godzinach od startu. Jak potwierdziła amerykańska agencja kosmiczna wszystkie jego systemy działają bez zarzutu. Piątkowy start został zakontraktowany przez NASA jeszcze w 2015 roku za kwotę 132.4 mln USD.
TDRS-M to satelita zbudowany przez Boeinga na platformie BSS-601HP. Sprzęt, w pełni zatankowany waży 3,454 kg i może zapewnić przez kolejnych 15 lat komunikację w pasmach S, Ka i Ku. Jego wyniesienie w kosmos było pierwotnie planowane na 14 lipca br. ale misja została przesunięta w związku z uszkodzeniem podczas procedur testowych jednej z anten działających w paśmie S, która następnie musiała zostać wymieniona. Przyczyną wystąpienia problemu był prawdopodobnie błąd ludzki. TDRS-M posłuży do kontaktu pomiędzy Międzynarodową Stacją Kosmiczną i pojazdami kosmicznymi, a kontrolą naziemną.
Pierwszy satelita TDRS trafił na orbitę w 1983 roku. TDRS-M to trzynasty satelita z tej serii i trzeci z kolei wchodzący w skład nowej generacji. Poprzednie dwa, także zbudowane przez Boeinga zostały wysłane w kosmos odpowiednio w 2013 i 2014 roku. NASA zamówiła dwa satelity TDRS nowej generacji z opcją kupienia dwóch kolejnych w 2007 roku. TDRS-M jest właśnie wynikiem skorzystania z tej możliwości przewidzianej w umowie. Nie powstanie natomiast czwarty satelita z tej serii.
TDRS-M będzie prawdopodobnie ostatnim z ok. 80 satelitów zbudowanych na popularnej, opracowanej w latach 80. XX wieku przez firmę Hughes Space and Communications platformie Boeing 601 wykorzystywanej zarówno przez użytkowników cywilnych, jak i siły zbrojne USA.