Osłony termiczne dla hipersonicznych pocisków USAF. SpaceX wskaże drogę

9 marca 2021, 18:31
Screenshot_2021-03-09 Hypersonics
Ilustracja: Lockheed Martin [lockheedmartin.com]

Amerykańskie siły powietrzne poszukują nowych sposobów wykonywania osłon termicznych, które mogłyby zdać egzamin w wymagających zastosowaniach związanych z rozwojem nowej generacji pocisków i rdzeni efektorów hipersonicznych. W tym celu zawarto przemysłowy kontrakt na zbadanie oraz wytypowanie odpowiednich ku temu technologii materiałowych i sposobów wytwarzania. Jego beneficjentem została firma Elona Muska - SpaceX.

Siły Powietrzne USA zleciły SpaceX opracowanie koncepcji wytwarzania osłon termicznych dla przyszłych amerykańskich pocisków operujących przy bardzo wysokich prędkościach przelotu w atmosferze. Umowa jest rezultatem procedury przetargowej realizowanej z inicjatywy Pentagonu, w której - według ogólnych zapewnień - wzięło udział "wielu oferentów". Zamówienie publiczne rozpisano pod tytułem „Systemy ochrony termicznej wielorakiego przeznaczenia dla urządzeń hipersonicznych” ("Multipurpose thermal protection systems for hypersonics").

Kontrakt opiewający na 8,5 mln USD został zawarty pomiędzy Air Force Research Laboratory (AFRL) a spółką SpaceX jeszcze w grudniu 2020 roku - informację upubliczniono jednak dopiero pod koniec lutego br. „Celem jest udoskonalenie technologii wytwarzania systemów ochrony termicznej, aby umożliwić nisko kosztową, masową produkcję takich urządzeń nowej generacji” - wybrzmiewa z treści komunikatu o przyznaniu kontraktu.

Ochrona przed skrajnym nagrzewaniem się korpusu pocisku i jego podwyższona wytrzymałość termiczna ma kluczowe znaczenie w przygotowaniu systemów latających do osiągania prędkości hipersonicznych (umownie, powyżej pięciokrotności bariery dźwięku). Z jednej strony chodzi tutaj o wskazanie odpowiedniego materiału konstrukcyjnego, zapewniającego najlepsze parametry odporności i lekkości; z drugiej natomiast - celem jest wskazanie takiej technologii jego wytwarzania, aby odbywało się to z wykorzystaniem najbardziej zaawansowanych środków i przy jak najmniejszych kosztach. Wskazuje się m.in. na możliwości, jakie oferuje w tym przedmiocie przemysłowa metoda wytwarzania przyrostowego (popularny druk 3D).

Zaangażowanie SpaceX w badania nad osłonami termicznymi pocisków hipersonicznych jest w linii prostej efektem osiągnięć firmy Elona Muska w budowaniu zaawansowanych powłok chroniących kadłuby załogowych statków kosmicznych Crew Dragon, a także badań nad zabezpieczeniem korpusów rakiet Starship. SpaceX wprowadził tutaj szereg innowacji, które dodatkowo zabezpieczają kapsuły Dragon i ich pasażerów podczas mocno obciążającego przechodzenia z prędkościami lotów kosmicznych przez ziemską atmosferę.

AFRL jest z kolei zaangażowane od dłuższego czasu w realizację różnych projektów rozwoju technologii pojazdów hipersonicznych, prowadzonych dotąd pod auspicjami Departamentu Obrony, Sił Powietrznych USA, a także DARPA (Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności - Defense Advanced Research Projects Agency). Na mocy przedmiotowego kontraktu laboratorium US Air Force zajmie się testowaniem zaproponowanych przez SpaceX technologii materiałowych i produkcyjnych oraz podejmie próbę zastosowania ich eksperymentalnie w zgodzie z planowanym przeznaczeniem militarnym.


image
Z oferty Sklepu Defence24.pl

 

Space24
Space24
KomentarzeLiczba komentarzy: 26
Darek
piątek, 12 marca 2021, 01:08

Czytać ze zrozumieniem! "Celem jest udoskonalenie technologii wytwarzania systemów ochrony termicznej, aby umożliwić nisko kosztową, masową produkcję takich urządzeń nowej generacji” Nie chodzi o wymyślenie materiałów, tylko tanią masową produkcję. Co oznacza, że mają opracowanych już co najmniej kilka technologii, a poszukują obniżenia kosztów. SpaceX jest obecnie największym producentem silników rakietowych, które robi w mega dużych (jak na przemysł kosmiczny) seriach - więc ma doświadczenie w działaniach procesowych - technologię i know-how dostanie od wojska

Predator
czwartek, 11 marca 2021, 20:35

Jak niewiedzą z czego zrobić te osłony termiczne to niech zrobią z Amelinium, amelinowe będą najlepsze.

Niuniu
czwartek, 11 marca 2021, 18:31

Davien - to ten B52 leciał z prędkością 5-6 Ma? Bo 20 Ma to już napewno nie osiągnął. Wątpie czy nawet te 900 km/h to nie było dużo więcej. czyli "hipersoniczny" test był zwykłym testem dużego pocisku rakietowego podwieszonego pod skrzydłem nosiciela i z "hipersoniką" nie miał nic wspólnego. Co do amerykańskich programów opracowania broni hipersonicznej było ich w ostatniej dekadzie co najmniej kilka. Skończyły się niepowodzeniem. Zostały zakończone. Z powodu niezadawalających wyników i braku kasy (oficjalnie). Rozpoczęto kolejne a niektóre ze starych kontynuowane są w nieco zmienionej formie. A tu nagle jak królik z kapelusza pojawia się Musk i jego fantastyczny koncern który ma dokonać przełomu technologicznego i powtórzyć sukces Tesli i swoich pojazdów kosmicznych. Nie czujesz gdzieś przy tym "swądu" i kolejnej ściemy? Kongres patrzy się na ręce Pentagonowi, robią komisje, przesłuchania, oczekują wyników. Wyników nie ma a kasa wydana - to damy im Muska. Jakoś sobie poradzi z Senatorami tak jak radzi sobie z kreowaniem wizerunku Tesli i kosmicznymi cenami akcji swojego konceru.

Niuniu
środa, 10 marca 2021, 22:24

Bardzo podoba mi się tekst: "Hipersoniczny ładunek B-52H." Niezła hiperbola autora opisującego lot testowy B-52 z podwieszoną pod skrzydłem atrapom rakiety z szybkością poniżej 900 km/h. Może ten B-52 też teraz jest hipersoniczny? A na poważnie powyższy tekst dowodzi, że w USA wyrzucili do muszli klozetowej wszystkie dotychczasowe zaawansowane projekty pocisków hipersonicznych nad którymi pracowano w USA od dekady skoro biorą się od nowa za opracowywanie materiałów na osłony termiczne, aerodynamiczne do nich.

123 abc
czwartek, 11 marca 2021, 20:13

Mamy trzy podejscia - po pierwsze zmniejszenie tarcia z powietrzem atmosferycznym, drugie podejście - wykorzystanie ciepła powstającego na obudowie rakiety hipersonicznej i trzecie izolacja reszty rakiety od powierzchni nagrzewanej. W wodzie wykorzystuje się kawitację i "skórę rekina". Być może dla pewnych prędkości w powietrzu takie ministruktury na powierzchni także zmniejszają opór opływu. Trudno to stwierdzić jak się nie ma w laboratoriach tuneli aerodynamicznych o prędkości przepływu powietrza ponad 10 Machów.

Davien
czwartek, 11 marca 2021, 11:12

Niuniu, ja rozumiem ze da ciebie nie ma róznicy w tarciu przy Ma5-6 a Ma 20 ale jak widac oni ta róznicę znaja:))

Fanklub Daviena i GB
środa, 10 marca 2021, 10:57

Przynajmniej USA samozdemaskowało swoją propagandę. Najpierw dali fotki "pocisków hipersonicznych" pod B-52, które naprawdę były epoksydowymi atrapami, a teraz się okazuje, że do tych pocisków hipersonicznych nie mają ani osłon termicznych, ani boostera i czas pokaże, czego jeszcze, więc nie spodziewajmy się szybkiego wprowadzenia pocisków hipersonicznych na służbę w USA. No chyba, że faktycznie amerykański szpieg i rosyjski zdrajca Roman Kowalow przekazał Amerykanom dokumentację rosyjskich pocisków i skopiują rosyjskie rozwiązania... :D

Wawiak
środa, 10 marca 2021, 21:52

Tak, skopiują, by wzbogacić kolekcję działu antyków któregoś ze swoich muzeów lotnictwa 8-]

asad
środa, 10 marca 2021, 18:31

Przynajmniej Rosja sama zdemaskowała swoją propagandę. Najpierw dali fotki "pocisków hipersonicznych" pod Migiem, które naprawdę były epoksydowymi atrapami, a teraz się okazuje, że do tych pocisków hipersonicznych nie mają ani osłon termicznych, ani boostera i czas pokaże, czego jeszcze, więc nie spodziewajmy się szybkiego wprowadzenia pocisków hipersonicznych na służbę w Rosji. No chyba, że faktycznie ukradną skopiują amerykańskie rozwiązania... :D

Davien
czwartek, 11 marca 2021, 11:14

Co lepsze z Kinżałem to pokazuja bez przerwy odpalenia pocisku, ale ani razu nie pokazali trafienia w cel, na filmikach w cel zawsze uderza iskander-M, a te pociski ładwo odróznic od siebie:)

Davien
środa, 10 marca 2021, 15:10

Maja, mają i tego jeszcze Rosji ukraść się nei udało:) To w USA latał X-43, czy X-51A, to w USA latał pilotowany hipersoniczny samolot załogowy X-15 a w Rosji nawet się nie moga zdecydować jakie ma wymiary i masę Awangard a jako Cyrkona muszą pokazywać przemalowanego X-51A Waverider:)

Fanklub Bilionera
środa, 10 marca 2021, 13:07

Jak to dobrze że jesteś i tłumaczysz nam ten 'analogowy' świat ... Boże co my byśmy zrobili bez ludzi takich jak Ty ?? co zrobiłby cały zachodni świat gdyby nie mógł skopiować tego cudownego "analogowego" świata ...

Matołusz
środa, 10 marca 2021, 13:02

a ktoś widział rosyjskie pociski hipersoniczne? Iskandera podczepionego pod miga nie liczę.

Cyk
środa, 10 marca 2021, 19:15

Pentagon z całą powagą traktują rosyjskie pociski hipersoniczne jako realne. Jestem ciekaw z jakich służb ty się wywodzisz że masz lepsze informacje od CIA i Pentagonu.

Davien
czwartek, 11 marca 2021, 11:17

Ale jakie rosyjskie pociski hipersoniczne?? Bo Awangard to szybujaca głowica hipersoniczna, Kinżał to ALBM a nie hipersonik, Cyrkona nikt na oczy nie widział, a Rosjanie na grafikach pokazują jako Cyrkona podmalowany X-51A Waverider.

Davien
środa, 10 marca 2021, 23:56

A niby jakie bo na rosyjskei prezentacje "cudownego" Awangarda jedynie wzruszyli ramionami i stwierdzili: I co z tego:)) Aha, doszliscie w końcu w MO FR jakie ten Awangard ma wymiary i ile wazy?:)

GB
środa, 10 marca 2021, 20:39

Oczywiście że poważnie. Bo tym samym dostaje kase na różną nową broń.

Jacek
środa, 10 marca 2021, 13:01

Wasze osłony termiczne są wciąż na etapie tych z lotu Hermaszewskiego.

Wppr
środa, 10 marca 2021, 23:06

Hahaha swietne i takie prawdziwe!!!

GB
środa, 10 marca 2021, 12:39

Biedaku... Nie wpadłeś na pomysł że chodzi o większą prędkość? Ty sobie lepiej pomyśl z jaką prędkością wraca z orbity na ziemie X-37 i się nie rozpada. Taka prędkość jest nieosiągalna dla rosyjskiego złomu.

Tweets Space24