Reklama

Niemiecki bezzałogowiec uzbrojony po zęby

Diehl Defence, POLARIS Spaceplanes, Niemcy, wojsko, pocisk IRIS-T
Wizualizacja platformy MIRA od niemieckiego POLARIS Spaceplanes z pociskiem powietrze-powietrze IRIS-T.
Autor. Diehl Defence via X

Niemieckie firmy POLARIS Spaceplanes oraz Diehl Defence zacieśniają współpracę w zakresie opracowania technologii bezzałogowych systemów powietrznych. Strony będą bazować na demonstratorach technologii dla samolotu kosmicznego AURORA.

Odpowiednia umowa została podpisana podczas tegorocznego Paris Air Show przez Helmuta Raucha, CEO Diehl Defence, i dr Alexandra Koppa, CEO POLARIS Raumflugzeuge GmbH. Strony zgodziły się na zaawansowaną współprace przy projekcie bezzałogowych systemów powietrznych do celów obronnych w ramach projektu „Airborne Launching and Attack System” (AirLAS). Pierwszy test w locie został zaplanowany na 2025 rok.

Diehl Defence, POLARIS Spaceplanes, Europa, wojsko, Paris Air Show
Podpisanie umowy między niemieckimi Diehl Defence a POLARIS Spaceplanes.
Autor. Diehl Defence
Reklama

Samolot uzbrojony po zęby?

Zagraniczne media donoszą, że strony zintegrują pociski powietrze-powietrze IRIS-T, produkowane przez Diehl Defence, z platformami MIRA II oraz MIRA III, które docelowo mają być demonstratorami technologii w procesie rozwoju samolotu kosmicznego AURORA od firmy POLARIS Spaceplanes.

Jak dodaj portal European Spaceflight, POLARIS Spaceplanes już wcześniej przyciągał uwagę przemysłu obronnego oraz instytucji państwowych, czego dowodem jest zlecenie wydane przez Federalny Urząd ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Eksploatacyjnego Bundeswehry na opracowanie zdolności do tankowania w locie dla samolotu AURORA.

W kontekście wyposażenia platform MIRA nie wiemy jednak za wiele. „AirLAS, z jego wysokim potencjałem przyszłych zastosowań, w tym możliwym wykorzystaniem w systemach hipersonicznych dalekiego zasięgu, będzie podstawą innowacyjnych rozwiązań Diehl Defence i POLARIS.” - czytamy w komunikacie zamieszczonym przez niemiecką firmę zbrojeniową. Zasugerowano również możliwość wykorzystania systemu w europejskim programie Future Combat Air System (FCAS), a także w siłach morskich.

Reklama

Niemieckie prace nad samolotem kosmicznym

POLARIS Spaceplanes pracuje nad kosmicznym samolotem o napędzie hipersonicznym już od kilku lat. W marcu 2024 roku start-up poinformował o nieudanym locie testowym pierwszego demonstratora z serii MIRA, który został zniszczony wskutek twardego lądowania. Firma już wtedy pracowała nad drugą i trzecią platformą.

MIRA I była nieco mniejsza niż jej następcy - 4,3 m długości w porównaniu do obecnych 5 m. MIRA II i III (obecnie w fazie konstrukcji) to bliźniacze platformy o masie 240 kg, które zostały zbudowane na potrzeby przyśpieszenia testów technologii. Platformy wyposażone w 4 silniki turboodrzutowe oraz pojedynczy, liniowy silnik rakietowy aerospike AS-1F, który został po raz pierwszy uruchomiony w locie w październiku 2024 r. Jako paliwo wykorzystuje mieszankę nafty i ciekłego tlenu.

Efektem prac na demonstratorami MIRA i pozostałych projektów niemieckiej firmy będzie samolot kosmiczny AURORA, który ma posiadać zdolność transportu ładunku o masie 1 t na niską orbitę okołoziemską (LEO) lub 10 t jako hipersoniczna platforma do badań i testów. Pierwszy lot planowany jest na 2028 rok. Pojawia się zatem pytanie, jak rozwinie się współpraca niemieckiego przemysłu.

Reklama

Komentarze

    Reklama