Reklama

Technologie wojskowe

USA: drugi udany test broni hipersonicznej w programie HAWC

Autor. DARPA

Stany Zjednoczone w marcu bieżącego roku przeprowadziły drugą próbę hipersonicznego pocisku manewrującego wykorzystującego napęd strumieniowy (scramjet). Sprawdzian trwał kilkaset sekund, a pocisk raził cel oddalony od miejsca wystrzelenia o ponad 500 kilometrów.

Reklama

Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) poinformowała, że w marcu przeprowadzono drugi test amerykańskiego pocisku hipersonicznego projektowanego w ramach programu Hypersonic Air-breathing Weapon Concept (HAWC). Za ten konkretny demonstrator odpowiadała firma Lockheed Martin, zaś produkcją napędu typu scramjet zajęło się znane z produkcji silników rakietowych do wahadłowców kosmicznych bądź obecnie testowanej rakiety SLS przedsiębiorstwo Aerojet Rocketdyne. Pentagon wstrzymywał się z publikacją informacji na temat testu ze względu na zapobieżenie pogorszenia się stosunków pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Federacją Rosyjską, która to podczas wojny w Ukrainie do rażenia infrastruktury Sił Zbrojnych Ukrainy używa pocisków Kindżał.

Reklama

Ujawniono skąpe informacje odnośnie minionej operacji. Czytamy w komunikacie, że wystrzelony demonstrator w czasie niespełna sześciominutowego testu osiągnął prędkość 5 Ma (ok. 6125 km/h), przemieszczając się na odległość ok. 555 km oraz wznosząc się na maksymalną wysokość ok. 20 km. Zdaniem portalu Janes nosicielem pocisku był bombowiec strategiczny B-52H.

Czytaj też

Poprzedni test w ramach programu HAWC (lecz z użyciem konkurującego demonstratora, w innej konfiguracji startowej) został przeprowadzony we wrześniu ubiegłego roku przez Raytheon (z użyciem silnika strumieniowego od Northrop Grumman). Poprzednia próba, tak jak najświeższa, zakończyła się sukcesem, a pocisk osiągnął prędkość 5 Ma.

Reklama

Współtworzony przez USAF i DARPA program HAWC zakłada skonstruowanie broni hipersonicznej zdolnej do efektywnego rażenia wrogich celów znajdujących się wewnątrz A2/AD, pozostając niemal niemożliwym do przechwycenia i strącenia przez obronę przeciwlotniczą nieprzyjaciela. Obecne wysiłki w programie zakładają sprawdzenie technologii potrzebnych do stworzenia tego typu broni, wytrzymałości materiałów jak i samego silnika scramjet. Siła rażenia pocisków miałaby się opierać na wyzwolonej energii kinetycznej, jaka powstałaby przy kontakcie z celem.

Czytaj też

Kontrakty na budowę HAWC zostały zawarte we wrześniu i listopadzie 2016 roku. Raytheon na prace badawczo-rozwojowe otrzymał od DARPA 175 mln dolarów amerykańskich, zaś Lockheed Martin 4 miliony USD mniej.

Reklama

Abramsy i K2 w Polsce, ofensywa w Syrii - Defence24Week 101

Komentarze (3)

  1. Laky

    No i brawo😉👏

  2. RifRaf

    "5 Ma (ok. 6125 km/h)" wg eskperta Daviena hipersoniczne pociski zaczynaja sie od 6Ma, czyli ten sie nie zalicza do tego grona.

  3. RifRaf

    "5 Ma (ok. 6125 km/h)" wg eskperta Daviena hipersoniczne pociski zaczynaja sie od 6Ma, czyli ten sie nie zalicza do tego grona.

Reklama