PRZEMYSŁ KOSMICZNY
Farnborough 2016: samoloty elektryczne przyszłością lotnictwa?
Podczas tegorocznych targów w Farnborough Grupa Airbus zaprezentowała model samolotu E-Fan 2.0. Jest to dwumiejscowy, całkowicie elektryczny samolot szkolny, którego oblot planowany jest w przeszłym roku. Maszyny tego typu mają szansę stać się przyszłością lotnictwa, a europejski koncern prowadzi już prace koncepcyjne nad hybrydowym samolotem regionalnym E-Thrust dla 90 pasażerów.
E-Fan 2.0 - pierwszy seryjny samolot elektryczny
Podczas Farnborough 2016 na stoisku Grupy Airbus uwagę przykuwał niewielki, zwłaszcza w porównaniu do A380, model samolotu elektrycznego E-Fan 2.0. To jednak właśnie maszyny wywodzące się z tej innowacyjnej konstrukcji mają szansę stać się przyszłością lotnictwa i zrewolucjonizować ten rynek tak jak obecnie ma to miejsce w motoryzacji za sprawą samochodów marki Tesla.
Prototyp Airbusa E-Fan ma już za sobą pierwszy spektakularny sukces. W dniu 10 lipca 2015 roku br. samolot przeleciał nad kanałem La Mance startując z lotniska Lydd w Kent w Anglii i lądując we francuskim Calais. Rekordowy przelot trwał 38 minut, a w jego trakcie maszyna osiągnęła maksymalny pułap 1066 metrów.
E-Fan 2.0 czyli seryjny samolot elektryczny, którego model pokazał Airbus Group w Anglii ma zostać oblatany w 2017 roku. Dwumiejscowa maszyna ma służyć przede wszystkim do szkolenia. Samolot ma być zdolny do 2 godzinnego lotu z maksymalną prędkością 220 km/h. W 2019 roku planowany jest natomiast oblot wersji czteromiejscowej E-Fan 4.0 wyposażonej w silnik hybrydowy umożliwiający ładowanie baterii podczas lotu i wydłużający czas przebywania w powietrzu do ok. 3,5 godziny. Co mocno podkreśla Airbus inaczej niż klasyczne konstrukcje, samoloty elektryczne nie zanieczyszczają powietrza CO2, co ma niebagatelne znaczenie w obliczu globalnego ocieplenia.
Hybrydowe samoloty pasażerskie?
Airbus Group prowadzi również prace koncepcyjne nad znacznie ambitniejszym projektem, który zakłada stworzenie samolotu komunikacji regionalnej o napędzie hybrydowym-elektrycznym do przewozu ok. 90 pasażerów. Program nazwany E-Thrust będzie korzystał z rozwiązania SARISTU czyli skrzydła odkształcalnego, a także klap dostosowujących się do przepływu powietrza. Jak zapowiada Airbus Group taka maszyna może zostać oblatana w latach 30. XXI wieku po zebraniu doświadczeń w produkcji i eksploatacji mniejszych samolotów o napędzie elektrycznym. Głównym partnerem przemysłowym europejskiego giganta w tym programie jest brytyjski producent silników lotniczych Rolls-Royce.