Reklama

PRZEMYSŁ KOSMICZNY

Innowacje SATCOM polskiej firmy z międzynarodowym dystrybutorem

Ilustracja: ESA ARTES [artes.esa.int]
Ilustracja: ESA ARTES [artes.esa.int]

Amerykański koncern Richardson Electronics, globalny dostawca zaawansowanych systemów elektronicznych, został autoryzowanym dystrybutorem produktów polskiej firmy działającej w branży kosmicznej, Thorium Space. Współpraca będzie realizowana na mocy długoterminowego kontraktu.

Richardson Electronics (RELL) to globalny dostawca najnowszych i zaawansowanych rozwiązań dla energetyki oraz branży łączności satelitarnej. Obsługuje klientów na wielu rynkach: energii alternatywnej, lotnictwa, transmisji danych, komunikacji, opieki zdrowotnej, przemysłu, gospodarki morskiej, medycyny, wojska, nauki i technologii półprzewodnikowych. Strategia firmy zakłada zapewnianie partnerom specjalistycznej wiedzy technicznej oraz wsparcia w zakresie projektowania i produkcji prototypów. Obejmuje również testy, logistykę oraz serwis techniczny i naprawy na rynku wtórnym za pośrednictwem swojej globalnej infrastruktury.

Polskim przedstawicielem branży kosmicznej, który zawarł z RELL długoterminową umowę współpracy, jest Thorium Space - młoda wrocławska spółka, zrezszona w Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego, zajmującą się projektowaniem rozwiązań z zakresu konstruowania inteligentnych anten macierzowych i pojazdów kosmicznych podwójnego zastosowania, także na użytek w sektorze obronności. Richardson Electronics będzie występował w roli autoryzowanego dystrybutora znajdujących się jeszcze w fazie projektowej produktów Thorium Space.

Richardson Electronics to firma współpracująca jedynie z najlepszymi producentami na rynku. To dla nas duże wyróżnienie ze względu na zaufanie okazane nam jeszcze na etapie prowadzonych prac badawczych. Podpisany właśnie kontrakt to dla nas również możliwość wejścia na międzynarodowy rynek. Dzięki nowemu partnerowi nasze docelowe produkty będą dystrybuowane i promowane w wielu krajach na całym świecie. Prognozujemy, że dzięki rozpoczętej właśnie współpracy, nasz roczny przychód, tylko z tego kontraktu, już od przyszłego roku wyniesie 12 mln euro.

Paweł Rymaszewski, prezes Thorium Space

Thorium Space jest w trakcie prac badawczych zmierzających do konstruowania lekkich urządzeń nadawczo-odbiorczych korzystających ze specyficznych  pasm transmisji telekomunikacyjnej w kosmosie. Aby proces doskonalenia technologii mógł przebiec jeszcze szybciej i sprawniej, spółka skorzystała ze wsparcia Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) i pozyskała z tego tytułu dofinansowanie sięgające blisko 10 mln zł.

„W ciągu kilku ostatnich lat krajowy sektor bardzo silnie się rozwinął, zwłaszcza od czasu wstąpienia Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej w 2012 roku” – twierdzi szef Thorium Space, Paweł Rymaszewski. „Liczę na to, że nasza współpraca z Richardson Electronics znacząco przyczyni się do rozwoju rynku kosmicznego w naszym kraju. To właśnie tak duże firmy mają ogromny wpływ na dynamikę tej branży” - podkreślił.

Jeszcze 10 lat temu nie można było mówić o istnieniu polskiego rynku kosmicznego w pełnym wymiarze. Wówczas podmioty działające w tej branży można było policzyć na palcach jednej ręki. Wszystko zmieniło się w 2012 roku, kiedy to Polska przystąpiła do Europejskiej Agencji Kosmicznej. Dziś do naszej organizacji należy już blisko 70 przedsiębiorstw oraz instytucji naukowo-badawczych zainteresowanych eksploracją przestrzeni pozaziemskiej oraz prowadzeniem badań naukowych, a także prac wdrożeniowych związanych z produktami i technologiami kosmicznymi.

Paweł Wojtkiewicz, Prezes Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego

Światowa branża kosmiczna jest obecnie warta około 350 mld USD. Przewiduje się, że do 2026 roku jej wartość wzrośnie do 558 miliardów. Tymczasem polski rynek space jest szacowany na niecałe 4 mld USD

Źródło: Thorium Space / POiNTB

Reklama
Reklama

Komentarze