Reklama

Polska

Dr Krzysztof Kanawka, Fot. Space24.pl

Kanawka: W Polsce brakuje praktycznego wykorzystania danych satelitarnych [Space24.pl TV]

W rozmowie z serwisem Space24.pl dr Krzystof Kanawka, prezes Blue Dot Solutions odniósł się do problemu wykorzystania danych satelitarnych w naszym kraju: „To czego brakuje w tej chwili w Polsce to praktyczne wykorzystanie danych satelitarnych w różnych formach przez Polskie firmy i polskie podmioty, które będąc świadomymi tych rozwiązań potrafiłyby je tworzyć, wprowadzać na rynek i konkurować z zachodnimi podmiotami”. Wypowiedź dotyczyła także konkursu Galileo Masters, którego tegoroczną edycję objął patronem medialnym Space24.pl oraz możliwości konkurowania polskich firm z branży kosmicznej na rynkach światowych. 

W rozmowie z portalem Space24.pl dr Krzystof Kanawka, prezes Blue Dot Solutions odniósł się do problemu wykorzystania danych satelitarnych w naszym kraju: "To czego brakuje w tej chwili w Polsce to praktycznego wykorzystania danych satelitarnych w różnych formach przez Polskie firmy i polskie podmioty, które będąc świadomymi tych rozwiązań potrafiłyby je tworzyć, wprowadzać na rynek i konkurować z zachodnimi podmiotami" - i dodał "do tego konkurs Galileo Masters może być bardzo przydatny i pomóc w stworzeniu większej świadomości oraz większego wykorzystania danych satelitarnych, w tym przypadku nawigacji satelitarnej."

W opinii prezesa Blue Dot Solutions "rynek jest z pewnością bardzo trudny" w odniesieniu do wykorzystania danych z nawigacji satelitarnych. Konkurs Galileo Masters ma więc umożliwić młodym zespołom kontakty z ekspertami i ich pomoc w ocenie technicznej projektów, a także dać możliwość nawiązania kontaktów biznesowych.  Jak zaznaczył dr Kanawka problemem jest to, że polska edycja Galileo Masters jest organizowana dopiero po raz czwarty, a wcześniej "polskie zespoły wygrywały zagraniczne edycje i tam już zostawały". Obecnie jednak zdaniem prezesa Blue Dot Solutions w naszym kraju istnieją już mechanizmy, które pozwolą na zatrzymanie młodych, zdolnych ludzi.

Czytaj też: Otwarcie konkursu Galileo Masters 2016 w Ministerstwie Rozwoju

Rozmowa dotyczyła również europejskiego programu nawigacji satelitarnej. "Galileo jest o tyle ciekawe, że ma kilka różnych form usług, które są unikalne względem GPS czy GLONASS-u. Chociażby komercyjna usługa lub PRS (Public Regulated Services). To są rzeczy, których nie ma w innych systemach nawigacyjnych i które mogą stanowić o sile Europy" - powiedział dr Krzysztof Kanawka.  

Dr Kanawka opowiedział również w rozmowie ze Space24.pl o możliwościach konkurowania polskich firm z branży kosmicznej, zwłaszcza tych zajmujących się wykorzystywaniem danych satelitarnych na rynkach światowych: "Z uwagi na to, że w Polsce mamy niższe koszty pracy i mamy niższe koszty wejścia oraz mamy wciąż całkiem dobre kontakty poza Europą to mamy szansę na stworzenie rozwiązań, które potencjalnie byłyby tańsze od zagranicznych i mogłyby konkurować na rynku rodzimym oraz na rynkach pozaeuropejskich czyli jest szansa na eksport" -  powiedział prezes Blue Dot Solutions i dodał - "moim zdaniem jest bardzo duża szansa na polskie wejście na rynki na Bliskim Wschodzie, w miejscach gdzie np. jest problem z dostępem do wody."

 

Reklama

Komentarze

    Reklama