Europa
Nowa generacja europejskich satelitów pogodowych
EUMETSAT i Europejska Agencja Kosmiczna opracują wspólnie sześć satelitów pogodowych nowej generacji systemu MetOp Second Generation. Stosowną umowę o współpracy w tej sprawie podpisano 5 października br. Koszt całego programu, przewidzianego do 2042 roku, ma wynieść 4,1 mld. Euro, z czego 1,3 mld mają kosztować zbudowane przez Airbus Defence and Space satelity.
Europejska Organizacja Eksploatacji Satelitów Meteorologicznych EUMETSAT i Europejska Agencja Kosmiczna (ang. European Space Agency – ESA) opracują, na mocy podpisanej 5 października umowy o współpracy, system MetOp Second Generation składający się z sześciu satelitów pogodowych operujących na orbicie polarnej. Trzy z nich wyposażone będą w urządzenia do sondażu atmosferycznego oraz obrazowania optycznego, a trzy kolejne w sensory obrazowania mikrofalowego. Satelity mają być aktywne pomiędzy 2021 a 2042 rokiem.
Całkowity koszt programu, uwzględniający wyniesienie na orbitę okołoziemską satelitów, ich budowę i obsługę oraz naziemną infrastrukturę ma kosztować do 2042 roku 4,1 mld Euro. 80% tych środków na pochodzić z budżetu Eumetsat, a reszta od ESA. Sześć nowych satelitów zbuduje Airbus Defence and Space na mocy podpisanego w październiku br. kontraktu o wartości 1,3 mld Euro. Mają one ważyć ok. 4,4 tony wraz z dodatkowym paliwem, które ma umożliwić ich kontrolowany upadek do południowego Pacyfiku na koniec przewidzianego na siedem lat cyklu życiowego.
Ostatni z trzech satelitów systemu MetOp pierwszej generacji - MetOp-C - ma z kolei zostać wystrzelony, przy użyciu rakiety Sojuz-2, na orbitę w 2017 roku i pozostać na niej przez okres co najmniej 5 lat. Zapewni to niezbędny czas do momentu uruchomienia pierwszego satelity MetOp Second Generation, co planowane jest najwcześniej na 2021 rok.
Alain Ratier, dyrektor generalny Eumetsat, organizacji która będzie odpowiedzialna za wybór rakiety nośnej dla satelitów systemu MetOp Next Generation poinformował, ze jego agencja podejmie decyzję w tej sprawie w 2019 roku. Konstrukcjami, które najprawdopodobniej będą brane wtedy pod uwagę, mają być amerykański SpaceX Falcon 9 i rosyjski Sojuz-2, używany już do wyniesienia wszystkich trzech satelitów obecnie używanego systemy MetOp pierwszej generacji.
(AH)