Reklama

Satelita optyczny Sentinel-2B to drugie urządzenie tego typu zbudowane przez Airbus Defence & Space, zapewniające „widzenie w kolorze” na potrzeby europejskiego programu obserwacji Ziemi Copernicus, wspólnego projektu Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). W nadchodzących miesiącach gotowy satelita przejdzie serię testów środowiskowych w ESTEC, centrum badawczo-technologicznym ESA znajdującym się w Noordwijk w Holandii. Ich celem będzie ustalenie, czy instrument jest gotowy do wysłania na orbitę okołoziemską. Sprzęt został zbudowany w centrum integracji satelitów Airbus Defence & Space w niemieckim mieście Friedrichshafen. 

Misja Sentinel-2, przygotowana i zrealizowana przez konsorcjum około 60 firm pod kierunkiem Airbus Defence & Space, to konstelacja dwóch satelitów poruszających się po tej samej orbicie w odstępie 180°. Wspólnie będą one w stanie zobrazować wszystkie lądy na Ziemi, duże wyspy, wody śródlądowe i przybrzeżne, z czasem rewizyty pięć dni. Sentinel-2A został wystrzelony w kosmos w dniu 23 czerwca 2015 r., a jego bliźniak, Sentinel-2B, znajdzie się na orbicie prawdopodobnie w kwietniu 2017 roku. 

Sentinel-2
Artystyczna wizja satelity Sentinel-2, ilustracja: Airbus Defence & Space

Satelity Sentinel-2 dostarczają obrazy optyczne o rozdzielczości 10, 20 oraz 60 metrów z polem widzenia o szerokości 290 km. Obrazy te są rejestrowane w 13 pasmach widmowych, od światła widzialnego do podczerwonego. Zadaniem satelitów jest monitorowanie gruntów, lasów i upraw. Mogą też być używane do obserwowania katastrof naturalnych, takich jak powodzie, pożary lasów, osunięcia ziemi i erozja brzegów, a pozyskane w ten sposób dane mogą wspierać prowadzenie europejskich misji humanitarnych. 

Satelity Sentinel-1 i -2 są wyposażone w laserowe terminale komunikacyjne Tesat-Spacecom. „Kosmiczna infostrada” (SpaceDataHighway) powstaje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego między ESA a firmą Airbus Defence and Space. System będzie siecią laserów komunikacyjnych rozmieszczonych na satelitach na orbicie geostacjonarnej oraz niskiej orbicie okołoziemskiej. Zapewni bezpieczne i szybkie usługi komunikacyjne na potrzeby satelitów Sentinel-1 i Sentinel-2. Zagwarantuje także szybką dostępność danych, co jest szczególnie ważne w zastosowaniach, w których liczy się czas, takich jak monitorowanie środowiska, reagowanie kryzysowe oraz misje na potrzeby europejskiego bezpieczeństwa.

Czytaj też: Airbus zbuduje nowe satelity dla programu Copernicus

Reklama

Komentarze

    Reklama