Reklama

SATELITY

PAS 17: ważne kontrakty dla przyszłości europejskich rakiet

Artystyczne wyobrażenia rakiet Vega C i Ariane 6. Ilustracja: ESA–J. Huart and D. Ducros, 2015
Artystyczne wyobrażenia rakiet Vega C i Ariane 6. Ilustracja: ESA–J. Huart and D. Ducros, 2015

Podczas Paris Air Show 2017 poinformowano o zawarciu umów istotnych z punktu widzenia dalszego rozwoju programów rakiet nośnych w dyspozycji Starego Kontynentu. Pierwsza z nich dotyczy rozbudowy infrastruktury kosmodromu Kourou. Druga natomiast zapewnia satelity do wyniesienia dla rakiety Vega i jej zmodyfikowanej wersji Vega C.

Ważnym momentem dla rozwoju projektu nowej europejskiej rakiety Ariane 6 było spotkanie Rady Ministerialnej ESA w grudniu 2014 r. To wtedy zadecydowano, że budowa konkurencyjnej rakiety nośnej jest niezbędna, by Europa mogła pozostać liderem na szybko zmieniającym się rynku usług związanych z wynoszeniem ładunków w przestrzeń kosmiczną.

Zadanie wybudowania w Gujanie Francuskiej nowej platformy startowej (ELA4), z której będą w przyszłości startować rakiety Ariane 6 przypadło francuskiej agencji kosmicznej CNES. Podczas tegorocznego Paris Air Show agencja ta podała do wiadomości publicznej, że zawarła dwa kontrakty dotyczące realizacji tego zadania.

Pierwsza umowa, zawarta przez CNES ze szwajcarską firmą APCO Technologies, dotyczy budowy mechanicznego systemu naziemnego transportu gotowej Ariane 6 na stanowisko startowe. Rakieta ta ma bowiem, po raz pierwszy w historii pojazdów Ariane, być składana w pozycji poziomej, następnie zaś transportowana na miejsce startu i stawiana do pionu przy użyciu mobilnej suwnicy.

Zdecydowano również zastąpić obecne układy płyt sprzęgających, wykorzystywane do napełniania zbiorników Ariane 5 ciekłym wodorem i ciekłym tlenem prostszymi, i bardziej wytrzymałymi urządzeniami. CNES podpisał kontrakt z konsorcjum złożonym z Latecoere Services (główny wykonawca), Air Liquide i Cegelec Projets Espace et Caraïbes na opracowanie kriogenicznych interfejsów między systemem wyrzutni a infrastrukturą naziemną. Te złożone połączenia będą składać się z kriogenicznych ramion do napełniania na górnym poziomie i kasetonów na niższym poziomie.

Generalnie rzecz biorąc, naziemna obsługa Ariane 6 ma być prostsza i wymagać mniej czasu niż ma to miejsce w przypadku Ariane 5. Potrzebne będzie do tego celu także mniej budynków.

Nowe zamówienia na loty rakiet Vega

Również w trakcie Paris Air Show 2017 konsorcjum Arianespace pochwaliło się zdobyciem nowych zamówień na loty rakiety Vega i jej przyszłej, zmodyfikowanej wersji Vega C, która pierwszy raz polecieć ma w 2019 r.

W 2018 r. Vega ma wynieść z Gujany Francuskiej satelitę włoskiej agencji kosmicznej (ASI) PRISMA (PRecursore IperSpettrale della Missione Applicativa). Skonstruowany przez OHB Italia satelita będzie nośnikiem dla ładunku użytecznego dostarczonego przez Leonardo Airborne and Space Systems. To zaawansowane urządzenie obserwacyjne trafi na orbitę heliosynchroniczną o wysokości 615 km.

Natomiast koncern Airbus Defence and Space zamówił u Arianespace dwa loty pojazdu Vega C, podczas których wystrzelone zostaną cztery satelity konstelacji obserwacji Ziemi nowej generacji, zdolne zapewnić obrazy o bardzo wysokiej rozdzielczości. Pierwsze z nich mają trafić na orbitę w połowie 2020 r.

Czytaj też: Europejskie rakiety nośne. Strategiczna niezależność dla Starego Kontynentu [ANALIZA]

Reklama
Reklama

Komentarze