KOSMONAUTYKA
Dalszy rozwój rakiet Vega został zapewniony
![Fot. Arianespace [arianespace.com]](https://cdn.defence24.pl/2021/08/16/800x450px/qye0ygyQr46iO62ks66l2Zzw1sjE4Di1LgDvhATu.f6ri.jpg)
Pod koniec lipca włoska firma Avio, producent rakiet Vega, podpisała umowę z ESA. Jej celem jest zwiększenie konkurencyjności, poprzez prowadzenie prac nad nowym wariantem oraz doprowadzenie do rozwoju europejskiego systemu nośnego po 2025 roku.
W Rzymie, 21 lipca 2021 roku, w siedzibie ESA ESRIN (European Space Research Institute) we Frascati, dyrektor generalny Avio Giulio Ranzo i dyrektor ESA ds. transportu kosmicznego Daniel Neuenschwander podpisali umowę o wartości 118,8 mln EUR, zapewniającą kontynuację programu europejskiej rakiety nośnej Vega po 2025 roku.
Produkowana przez włoskie przedsiębiorstwo Avio Vega pozwala na wyniesienie na niską orbitę okołoziemską półtorej tony ładunku. Z tego powodu dobrze spisuje się w wynoszeniu niewielkich i lekkich satelitów, m.in. meteorologicznych lub obserwacji Ziemi.
Wszystkie te rakiety startują z kosmodromu w Gujanie Francuskiej, z wyrzutni ELV (fr. Ensemble de Lancement Vega). W pierwszych trzech stopniach za materiał pędny służy stały materiał pędny – HTPB, natomiast w wyższym – ciekły.
Nowa umowa stanowi swego rodzaju krok naprzód i oznacza tym samym rozpoczęcie kolejnego etapu w kwestii prac nad nowym, trzystopniowym wariantem, który będzie nosił nazwę Vega-E. Ma on w dużym stopniu wykorzystywać elementy konstrukcyjne wcześniejszej czterostopniowej rakiety, która nosi nazwę Vega-C.
To z niej mają pochodzić pierwsze dwa stopnie, wykorzystujące silniki zasilane stałym materiałem pędnym: P120C i Zefiro-40. Pierwszy start nowego systemu nośnego został wstępnie zaplanowany na 2022 rok. Celem projektu Vega-E jest zwiększenie konkurencyjności i wydajności wobec pozostałych systemów nośnych, poprzez m.in. zmniejszenie kosztów wynoszenia ładunków na orbitę.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/space24.pl/upload/2021-08-11/qxopwu_blackgoldwakacje.jpeg)
Niezwykle istotnym elementem do osiągnięcia wyżej wymienionych celów jest wykorzystanie nowych technologii do zaprojektowania całkowicie nowego górnego stopnia rakiety, wyposażonego w silnik, który można nazwać trzonem rozwoju Vegi E. Jest mowa o całkowicie nowym silniku kriogenicznym trzeciego stopnia M10, który będzie napędzany ciekłym tlenem i metanem, co przyczyni do ograniczenia wpływu rakiety nośnej na środowisko naturalne. Powstanie projektu silnika jest wynikiem zakończonej w 2014 roku współpracy pomiędzy Avio a rosyjskim Biurem Projektowym Automatyki Chemicznej (KBKhA).
Zgodnie z informacjami umieszczonymi na oficjalnej stronie ESA, w przygotowanie systemu Vegi-E zaangażowane są przedsiębiorstwa przemysłowe oraz uniwersytety z jedenastu państw. Oczekuje się, że pierwsze naziemne testy statyczne silnika M10 nastąpią w 2024 roku, a pierwszy lot Vega-E w 2025 roku.
Mateusz Mitkow