Statki Kosmiczne

Układ napędowy Boeinga CST-100 Starliner zdał testy w Nowym Meksyku

Ilustracja: Boeing
Ilustracja: Boeing

W oficjalnym komunikacie z dnia 24 maja br. Boeing poinformował o przeprowadzeniu zakończonych sukcesem testów układu napędowego statku kosmicznego CST-100 Starliner.

W trakcie prac, które odbyły się na terenie ośrodka White Sands w Nowym Meksyku, specjalne zespoły prowadziły testy systemu manewrowania pojazdu w przestrzeni kosmicznej oraz systemu odpowiedzialnego za awaryjne przerwanie startu.

W trakcie badań wykorzystano przygotowany pod kątem testów moduł, mający imitować finalny moduł serwisowy Starlinera. Został on wyposażony w kompletny układ napędowy składający się m.in. ze zbiorników paliwa, silników do manewrów orbitalnych i kontroli orientacji, silników systemu przerywania startu oraz wszystkich niezbędnych przewodów paliwowych i awioniki.

Podczas testów uruchomionych zostało 19 silników w celu symulacji manewrów w przestrzeni kosmicznej, 12 w celu symulacji przerwania lotu na dużej wysokości oraz 22 elementy układu napędowego w celu symulacji przerwania lotu na niskiej wysokości.

Pomyślny przebieg testów skomentował John Mulholland wiceprezes oraz kierownik programu załogowych komercyjnych lotów kosmicznych w firmie Boeing. Stwierdził on, że przeprowadzone w Nowym Meksyku testy to kamień milowy torujący drogę m.in. do realizacji lotów do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) już w tym roku.

Jak podaje Boeing, zadaniem statku CST-100 Starliner jest pełnienie roli bezpiecznego, niezawodnego i opłacalnego środka transportu astronautów do i z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Ma to pozwolić by ISS w dalszym ciągu pełniło rolę unikatowego w skali światowej laboratorium, znajdującego się na orbicie okołoziemskiej. Ponadto opracowanie statku Starliner ma położyć podwaliny pod komercyjne, w tym turystyczne, loty pasażerskie na niską orbitę okołoziemską (LEO).

Komentarze