PRZEMYSŁ KOSMICZNY
Stratolaunch znalazł nabywcę. Zapowiedź kontynuacji prac
Amerykańskie przedsiębiorstwo Stratolaunch, odpowiedzialne za stworzenie rekordowego pod względem gabarytów dwukadłubowego samolotu transportowego dla rakiet kosmicznych, zmieniło właściciela. Nadal jednak nie jest jasne, kto jest nabywcą gigantycznego aeroplanu i pozostałych części składowych programu - stworzonych jeszcze za życia zmarłego w ubiegłym roku „ojca” pomysłu, miliardera Paula Allena.
W krótkim oświadczeniu opublikowanym 11 października przedstawicielstwo Stratolaunch oznajmiło, że podmiot zmienił właściciela, ale nadal będzie realizował założone wcześniej plany i prowadził regularną działalność. W informacji prasowej nie określono, kto został posiadaczem większości udziałów spółki. Jak podaje serwis SpaceNews, firma odmówiła na razie komentarza na temat szczegółów akwizycji i tożsamości nowego właściciela.
Wcześniej przedsiębiorstwo z Huntsville w stanie Alabama znajdowało się w strukturze holdingu Vulcan Inc., należącego do współtwórcy Microsoftu, Paula Allena. Wiadomość o kupnie przedsiębiorstwa pojawiła się około 4 miesiące po tym jak niektóre media zaczęły spekulować o możliwym przerwaniu jego działalności. Część z nich wskazywała, że firma jest na skraju bankructwa. Większość opinii była natomiast związana z dyskontynuacją planów firmy po śmierci Allena w październiku 2018 roku.
W czerwcu bieżącego roku natomiast stacja CNBC donosiła, że Stratolaunch wystawiony został na sprzedaż za cenę 400 milionów USD. W odpowiedzi pojawiły się również sugestie, jakoby zasobami spółki był zainteresowany Richard Branson, założyciel grupy Virgin, do której należy między innymi przedsiębiorstwo Virgin Galactic działające w tym samym obszarze, co firma z Huntsville. Według jednej z wersji, biznesmen miał jednak zaoferować przejęcie dwukadłubowca za symboliczną wartość 1 USD - co może oznaczać, że potraktowana poważnie przez część mediów deklaracja była tylko lekceważącym komentarzem do zaistniałej sytuacji.
W komunikacie prasowym z 11 października zaznaczono, że podmiot pozostanie konsekwentny w swoich celach i nadal będzie rozwijał systemy wynoszenia ładunków w przestrzeń kosmiczną. “Nasza strategia dotycząca budowy pojazdów nośnych na najbliższy czas skupia się na dostarczeniu personalizowanych, niedrogich statków wielokrotnego użytku z napędem rakietowym oraz wszelkich powiązanych z tym usług”.
Ponadto firma przejmie odpowiedzialność za aspekty operacyjne związane z lotami, co do tej pory leżało po stronie Scaled Composites, które zaprojektowało i stworzyło wykorzystywany przez Stratolaunch ogromny dwukadłubowy samolot (nazywany niekiedy "Roc" - w nawiązaniu do olbrzymiego mitycznego ptaka) oraz przeprowadziło jego pierwszy testowy lot, który odbył się w kwietniu bieżącego roku.
Finalnym celem przedsiębiorstwa do tej pory było przygotowanie systemu wynoszenia ładunków w przestrzeń kosmiczną z wykorzystaniem rakiet uruchamianych z powietrza. W 2018 roku Stratolaunch ogłosiło, że zaprojektuje rodzinę rakiet, które będą wykorzystywane wraz z samolotem Scaled Composites. Kilka miesięcy później ogłoszono jednak, że przedsięwzięcie zostało zawieszone, a plany na najbliższą przyszłość zakładają, że w systemie używane będą pojazdy Pegasus XL produkowane przez koncern Northrop Grumman.
Opracowanie: KW/MK