Systemy Nośne
Kolejny udany test polskiego silnika rakietowego [WIDEO]
W ramach realizacji projektu „Opracowanie trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego do wynoszenia ładunków badawczych” Konsorcjum w składzie: Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S. A. (WZL1) – Lider, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia i Zakład Produkcji Specjalnej „GAMRAT” Sp. z o. o., przeprowadziło na początku czerwca kolejną próbę poligonową silnika rakietowego o średnicy Ø 610 mm na paliwo stałe.
Po udanej pierwszej fazie testów silnika, które odbyły się w listopadzie 2023 roku, Konsorcjum, przed podjęciem kolejnej próby silnika Ø 610 mm, zdecydowało się na wprowadzenie modyfikacji. Były one związane z zastosowaniem nowych, bardziej odpornych na erozję materiałów w obrębie dyszy.
Wskutek tych zmian zredukowano masę oraz uproszczono proces produkcji. Dzięki przeprowadzonej próbie, potwierdzono zdolności do wytwarzania silników do mikrosystemów nośnych dla zastosowańkosmicznych i suborbitalnych. Obecnie trwają prace odnoszące się do przeprowadzenia lotu suborbitalnego rakiety o średnicy Ø 300 mm zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem.
Założenia projektu Trójstopniowej Rakiety Suborbitalnej obejmują opracowanie i wykonanie trójstopniowej, odzyskiwalnej, suborbitalnej rakiety nośnej, a w efekcie przeprowadzenie demonstracyjnego lotu ponad linię Kármána na wysokość 100 km z ładunkiem o masie do 40 kg.
Inicjatywa jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 na podstawie konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR): Szybka Ścieżka „Technologie Kosmiczne” (POIR.01.01.01-00-0834/19-00).
Źródło: Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. / Polska Grupa Zbrojeniowa
Materiał sponsorowany
Eytu
Dobrze byłoby przetestować rozwijanie światłowodu za tą rakietą - możliwość transmisji danych dla celów wojskowych - docelowo rakieta balistyczna. Ponieważ nakierowywanie rakiet na GPS jest skutecznie zagłuszane przez nadajniki wrogich armii - nadawanie szumu informacyjnego na tych samych falach. Aby zbudować odporny na przepalenie i lekki zwój należy zbudować dwa ramiona rakiety z przodu - jeden do prowadzenia "żyłki" dwa metry od rakiety a drugi do balansowania wagi - przeciwwaga. Rakieta nie może rotować, potrzebny jest żyroskop zliczający obroty i komputer do sterowania lotkami, aby odkręcił dodatkowe obroty, aby nie ukręcić światłowodu.
Mark
Odgrzewany kotlet. Czytałem już o tym na początku czerwca. Nieaktualna informacja
Pablix
Może kupić od Ruskich jakiegoś Sojuza z lat 60tych i poprzekładać części? Będzie szybciej, mniej się narobią, a efekt będzie ten sam - zdobędziemy kosmos 60 lat po innych.
user_1050848
Szacun, a tak na serio, to takie rakiety to już w 2004 roku zwykli modelarze w USA prezentowali. Więc na dzień dzisiejszy, to bardziej powód do wstydu niż przechwałek.