Systemy Nośne
Rakieta New Glenn "gotowa do startu w tym roku"
Należąca do miliardera Jeffa Bezosa firma Blue Origin poinformowała o gotowości ładunku, który zostanie wyniesiony w ramach debiutu rakiety New Glenn. W oczekiwaniu na zgodę administracyjną do lotu, Blue Origin twierdzi, że system nośny mógłby wystartować jeszcze w tym roku.
Informacja o gotowości do startu jeszcze w tym roku pojawiła się w komunikacie prasowym firmy, opublikowanym 9 grudnia br. Misja NG-1 ma na celu wyniesienia demonstratora technologii Blue Ring Pathfinder, wielofunkcyjnej platformy, która ma usprawnić szeroko pojętą logistykę kosmiczną. Firma Jeffa Bezosa wciąż jednak nie przeprowadziła kluczowego testu przed startem.
New Glenn czeka na zgodę do lotu
Stwierdzenie „gotowy do startu w tym roku” zostało pozostawione bez sprecyzowanego harmonogramu. Blue Origin podjęło się szeregu testów, w tym tankowania paliwa, natomiast kluczowym wciąż pozostaje uruchomienie 7 silników BE-4 w dolnym stopniu rakiety w ramach próby statycznej. Po udanym teście statycznym inżynierowe planują zamontowanie owiewki z ładunkiem z resztą New Glenna.
Do przeprowadzenia startu niezbędna pozostaje również zgoda wydawana przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA), której Blue Origin wciąż nie otrzymało (stan na 10 grudnia 2024 r.). „Jesteśmy bardzo, bardzo blisko” - tłumaczył podczas jednej z konferencji Jeff Bezos.
New Glenn to dwustopniowa rakieta z możliwością wykorzystania pierwszego segmentu w kolejnych misjach. Rakieta będzie mierzyć ponad 98 metrów wysokości i będzie zabierać ze sobą 45 t ładunku na niską orbitę okołoziemską (LEO) oraz 13,5 t na geostacjonarną orbitę transferową.
Misja będzie obserwowane przez amerykańskie wojsko
Duże nadzieje w projekt pokładają także Siły Kosmiczne USA (USSF), które chciałyby włączyć nowy system do wojskowego programu National Security Space Launch (NSSL). Jego celem jest zapewnienie stałego dostępu do przestrzeni kosmicznej dla krytycznych misji bezpieczeństwa narodowego. To właśnie dlatego debiut będzie pierwszym lotem certyfikacyjnym do NSSL.
Wojsko zwróci również uwagę na demonstrator przyszłej platformy Blue Ring, której projekt jest częściowo finansowany Defense Innovation Unit (DIU), czyli jednostkę Pentagonu ds. innowacji w dziedzinie obronności.
Z dostępnych informacji wynika, że Blue Ring z 13 portami dokującymi będzie w stanie obsługiwać ładunki użyteczne o masie do 3 t, zapewniając usługi, tj. tankowanie, transport na wyższe orbity, przesył danych oraz inne działania związane z logistyką i wsparciem misji.