Systemy Nośne
Udana próba geometrii silnika dla polskiej rakiety SpaceForest [WIDEO]
W ramach programu „Szybka Ścieżka” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przedsiębiorstwo SpaceForest pracuje nad budową rakiety suborbitalnej SIR (ang. Suborbital Inexpensive Rocket). Mierzący 10 m wysokości pojazd ma być rakietą wielokrotnego użytku. System będzie mógł wykonywać loty suborbitalne, wynosząc ładunki o masie do 50 kg na wysokość 150 km.
W ciągu ostatnich tygodni inżynierowie firmy skoncentrowali się na przygotowaniu nowego stanowiska badawczego i projekcie nowej geometrii silnika SF200. Na początku drugiej dekady czerwca br. odbył się test nowej geometrii komory spalania SF200 z dyszą wieloportową. Kształt dyszy został zaprojektowany z uwzględnieniem szeregu analiz termodynamicznych i przepływowych.
Zamiast jednej dużej dyszy pracownicy SpaceForest zastosowali szyk siedmiu mniejszych dysz wykonanych w jednym bloku grafitowym. Stanowi to rozwiązanie alternatywne dla dyszy jednoportowej.
Jak poinformowało przedsiębiorstwo SpaceForest za pośrednictwem swojego profilu na Facebooku: „Silnik pracował całkowicie stabilnie przez ponad 20 sekund (…). Ciąg średni na poziomie 6 [kN] i najwyższy jak dotąd impuls całkowity, prawie 130 [kNs]. SF200 skonsumował łącznie 64 [kg] materiałów pędnych i zapewnił przyzwoity impuls właściwy na poziomie 200 [s].”
Rakieta SIR ma w przyszłości zapewnić zainteresowanym podmiotom dostęp do atrakcyjnych cenowo badań w warunkach mikrograwitacji.