Reklama

Systemy Nośne

USA: Rakieta Vulcan Centaur o krok bliżej debiutanckiego lotu

Ilustracja: ULA
Ilustracja: ULA

Koncern United Launch Alliance (ULA) pochwalił się zakończeniem kolejnego ważnego etapu w procesie wdrażania do użytku swojej przyszłej rakiety nośnej Vulcan Centaur. Firma ukończyła mianowicie kluczowy przegląd projektu opracowywanej konstrukcji – tzw. Critical Design Review (CDR). W przeglądzie udział wzięli przedstawiciele Sił Powietrznych USA.

O pomyślnym zakończeniu Critical Design Review przedsiębiorstwo ULA poinformowało 20 maja br. Jak stwierdził Tory Bruno, prezes United Launch Alliance, oznacza to sfinalizowanie fazy projektowania rakiety i przejście do etapu kwalifikowania jej do produkcji.

W ramach przeglądu firmowi specjaliści krytycznym okiem przyjrzeli się kompleksowo projektowi całej konstrukcji systemu nośnego Vulcan Centaur. Szczegółowo analizowano m.in., czy wszystkie części tworzące rakietę będą ze sobą prawidłowo współgrały podczas przyszłych lotów budowanego pojazdu.

CDR potrwał około tygodnia. Ze względu na wymogi dotyczące certyfikacji uprawniającej przyszłą rakietę do wykonywania misji dla US Air Force, przedstawiciele Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych wzięli udział w przeglądzie.

Rakiety ULA Atlas i Delta od dziesięcioleci stanowiły podstawę dla amerykańskiego wynoszenia [ładunków] w kosmos, a nasza rakieta nowej generacji podniesie to bogate dziedzictwo na wyższy poziom. Vulcan Centaur zapewni wyższą wydajność i większą przystępność cenową przy jednoczesnym zagwarantowaniu naszej wyjątkowej niezawodności i dokładności.

Tory Bruno, CEO United Launch Alliance

Władze United Launch Alliance zwracają uwagę, że pracę wielu elementów tworzących pojazd Vulcan Centaur już przetestowano lub przetestuje się jeszcze przy okazji lotów wcześniejszych rakiet produkcji ULA. Dotyczy to choćby owiewki, oprogramowania czy awioniki.

Vulcan Centaur łączy najlepsze technologie Atlas i Delta, a my wystrzeliwujemy uprzednio wszystkie podstawowe komponenty, jakie się da, na rakietach Atlas V, by zmniejszyć ryzyko dla naszych klientów podczas pierwszego lotu [nowej rakiety].

Tory Bruno, CEO United Launch Alliance

Na potrzeby produkcji rakiety Vulcan Centaur koncern ULA zmodernizował swoją fabrykę w Decatur, w stanie Alabama. Są tam dostępne nowoczesne technologie produkcyjne. Już trwają prace nad skonstruowaniem elementów, które wykorzystane zostaną podczas pierwszego lotu nowej rakiety, co zapowiadane jest na rok 2021.

Przedsiębiorstwo United Launch Alliance podkreśla, że z powodzeniem dostarczyło już w przestrzeń kosmiczną ponad 130 satelitów, dedykowanych zadaniom związanym m.in. z obserwacją Ziemi bądź telekomunikacją, ale także badaniom naukowym.

Warto przypomnieć, że wdrożenie rakiety Vulcan Centaur ma w Stanach Zjednoczonych konspekt polityczny. Pojazd ten pozwoli bowiem zastąpić konstrukcję Atlas V, a tym samym uniezależnić się od dostaw rosyjskich silników RD-180, które napędzają dolny stopień rakiet nośnych Atlas V.

Pierwszy człon rakiety Vulcan Centaur napędzany będzie silnikami BE-4 od firmy Blue Origin. Silniki BE-4 będą przez Blue Origin wykorzystywane również na rzecz własnego systemu nośnego tej firmy, znanego jako New Glenn.

United Launch Alliance stanowi joint-venture firm Boeing i Lockheed Martin. Każde z tych dwóch przedsiębiorstw ma w ULA po 50% udziałów.

Reklama

Komentarze

    Reklama