Reklama

Systemy Nośne

Wkrótce w Kourou test potężnego silnika na paliwo stałe. Opóźnienie Ariane 6?

Silnik P120C. Fot. ESA/CNES/Arianespace
Silnik P120C. Fot. ESA/CNES/Arianespace

W połowie lipca na terenie europejskiego centrum kosmicznego w Gujanie Francuskiej przeprowadzony zostanie test silnika rakietowego P120C. Nowe jednostki napędowe będą w przyszłości wykorzystywane w rakietach Vega-C oraz Ariane 6. Tymczasem media alarmują, że debiutancki lot tego ostatniego pojazdu może przesunąć się na rok 2021.

P120C jest największym, wykonanym z włókna węglowego, boosterem na paliwo stałe, jaki kiedykolwiek budowano w jednym segmencie. Mierzy 13,5 m długości i ok. 3,4 m średnicy.

W rakiecie nośnej Vega-C P120C będzie pełnić rolę głównego silnika dolnego członu. Natomiast w przypadku Ariane 6 stopnie P120C mają być używane jako boczne silniki na stały materiał pędny – solid rocket strap-on boosters.

Zatankowany P120C ma do wykorzystania 142 tony stałego materiału pędnego. W ramach zapowiadanej próby silnik będzie włączony przez 135 sekund i osiągnie maksymalny ciąg na poziomie 4615 kN.

Podczas testu odpowiednie sensory przeprowadzą około 600 różnych pomiarów. Zebrane w ten sposób dane mają posłużyć dalszemu ulepszaniu konstrukcji jednostki napędowej.

Zgodnie z dotychczasowymi zapowiedziami Arianespace, pionierski lot Ariane 6 ma się odbyć jeszcze w 2020 roku. Niemniej, francuski dziennik o profilu ekonomicznym, „La Tribune”, donosi, że debiut pojazdu może opóźnić się do 2021 r. Według dziennikarzy z przeprowadzonej przez ESA analizy ryzyka wynika, że powodem niedotrzymania harmonogramu projektu mogą być kwestie dotyczące np. awioniki bądź, software’u. Tym niemniej, przywoływany również przez „La Tribune” dyrektor Europejskiej Agencji Kosmicznej ds. Rakiet Nośnych, Daniel Neuenschwander zapewnia, że plan wdrożenia Ariane 6, zakładający pierwszy start już w 2020 r., nie jest zagrożony.

Reklama
Reklama

Komentarze