Systemy Nośne
Zdany test indyjskiego silnika kosmicznego. Podrasowany napęd dla nowszych rakiet
Powodzeniem zakończyła się naziemna próba wytrzymałościowa wzmocnionej wersji indyjskiego silnika rakietowego Vikas. Testowany układ ma za zadanie poprawić osiągi głównych pojazdów kosmicznych Indii oraz umożliwić sprawne działanie najnowszej rakiety GSLV Mk.III. Aktualnie stosowane jednostki napędowe z tejże rodziny sprawdzają się nadal w roli „konia pociągowego” drugich stopni rakiet PSLV i GSLV.
Przeprowadzony 15 lipca br. test zapłonu wysokowydajnej wersji silnika rakietowego Vikas miał miejsce w ośrodku inżynieryjnym Indyjskiej Organizacji Badań Kosmicznych (ISRO) w Mahendragiri, położonym w prowincji Tamilnadu na południu Indii. Procedura testowa, w trakcie której dokonano trwającego 195 sekund stacjonarnego zapłonu silnika, zakończyła się powodzeniem. Wszystkie parametry pracy napędu utrzymały się w granicach przyjętych wartości nominalnych.
Próba potwierdziła zdatność poprawionej, bardziej wydajnej konfiguracji jednostki napędowej Vikas do obsłużenia planowanych dalszych lotów doświadczalnych zmodyfikowanej rakiety kosmicznej GSLV Mk-III. Nowy silnik wchodzi docelowo w skład zespołu napędowego będącego centralnym elementem głównego segmentu tej rakiety. Drugi lot testowy GSLV Mk-III ma nastąpić w drugiej połowie 2018 roku. Przy tej okazji na orbitę geostacjonarną zostanie wysłany satelita komunikacyjny GSAT-29.
Wcześniejsze silniki rakietowe z rodziny Vikas (skrót od nazwiska prekursora indyjskiego programu kosmicznego, VIKrama Ambalala Sarabhai’a) można było jak dotąd spotkać w górnych segmentach seryjnych pojazdów rakietowych Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV) i Geosynchronous Satellite Launch Vehicle (GSLV). Jednostki napędowe tego typu działają w oparciu o paliwo ciekłe. Po raz pierwszy weszły one do użycia pod koniec lat 70. XX wieku, a podstawą ich opracowania była francuska licencja produkcyjna na silniki Viking. Wcześniej produkowane napędy Vikas wykorzystywały niektóre importowane komponenty francuskie, które w późniejszym czasie zastąpiono odpowiednikami produkowanymi w Indiach.