Reklama

KOSMONAUTYKA

Udane lądowanie Zephyra po rekordowym locie

Ilustracja: Airbus
Ilustracja: Airbus

Spółka Airbus Defence and Space ogłosiła pomyślne lądowanie pierwszego seryjnego egzemplarza swojego nowego bezzałogowca Zephyr S, konstrukcji będącej owocem programu Zephyr  HAPS (High Altitude Pseudo-Satellite). Po wystartowaniu 11 lipca z lotniska w amerykańskim stanie Arizona, Zephyr odbył swój dziewiczy lot, podczas którego pozostał w powietrzu aż 25 dni, bijąc tym samym dotychczasowy rekord świata w tej kategorii. Stosowny formalny wniosek o jego odnotowanie został już złożony. Wykonany lot napędzanego wyłącznie energią słoneczną bezzałogowca Zephyr S dowiódł sprawnego funkcjonowania jego systemów i pozwolił osiągnąć wszystkie postawione przed nim cele techniczne.

Poprzedni, ustanowiony kilka lat temu rekord długotrwałości lotu bez międzylądowania i uzupełniania paliwa także należał do jednego z prototypów Zephyra S i wynosił ponad 14 dni.

Zakończony właśnie nowy, rekordowy lot odbył się przy wparciu władz Wielkiej Brytanii, której Ministerstwo Obrony będzie pierwszym nabywcą tego nowatorskiego rozwiązania o ogromnym potencjale.

Zephyr to najbardziej zaawansowany na świecie stratosferyczny elektryczny bezzałogowy statek powietrzny (pol. bsp, ang. UAV – od: Unmanned Aerial Vehicle) zasilany ogniwami fotowoltaicznymi. Działając na pułapie ponad najwyższymi chmurami i konwencjonalnym ruchem lotniczym, korzysta on z nieograniczonego dostępu do promieni słonecznych, które są dla niego jedynym źródłem energii. Zephyr wypełnia istniejącą dotąd lukę między satelitami a konwencjonalnymi bsp i samolotami załogowymi i może służyć do stałego świadczenia lokalnie dostępnych usług podobnych do tych świadczonych przez satelity w skali ogólnoświatowej.

Ten niezwykle udany pierwszy lot stanowi ważny kamień milowy w programie Zephyr. Osiągnęliśmy nowy rekord długotrwałości lotu w stratosferze, który – mam nadzieję – wkrótce zostanie oficjalnie uznany. W najbliższych dniach sprawdzimy wszystkie dane techniczne i wyniki, po czym rozpoczniemy przygotowania do kolejnych lotów zaplanowanych na drugą połowę tego roku, tym razem już realizowanych z naszego nowego ośrodka operacyjnego na lotnisku w Wyndham w Australii Zachodniej.

Jana Rosenmann, szefowa prowadzonego przez Airbus programu Unmanned Aerial Systems

Zephyr ma do zaoferowania nowe możliwości techniczne w zakresie wizji, czujników i łączności zarówno klientom komercyjnym, jak i wojskowym. Ta latająca platforma jest w stanie zrewolucjonizować zarządzanie kryzysowe, na przykład monitorowanie rozprzestrzeniania się pożarów terenów niezamieszkanych oraz wycieków ropy. Pozwala nieprzerwanie prowadzić obserwację, śledzić zmiany zachodzące w krajobrazie naturalnym na całym świecie i zapewniać łączność w najodleglejszych zakątkach świata.

Zephyr – bezzałogowy pionier stratosfery

  • Bezzałogowiec latający w stratosferze, zasilany energią słoneczną
  • Waga: 75 kg
  • Udźwig: 5-krotność masy własnej
  • Wykonany z włókien cieńszych od ludzkiego włosa
  • Zasilany słońcem: Zephyr korzysta z energii słonecznej, którą w dzień ładuje także akumulatory zapasowe, zasilające jego silniki nocą
  • Rozpiętość: 25 m

Rekordowy pierwszy lot:

25 dni, 23 godziny, 57 minut

Zastosowania:

  • Dokładne zdjęcia
  • Obronność
  • Pomoc humanitarna
  • Bezpieczeństwo
  • Ochrona środowiska

O programie Airbus Zephyr

Najważniejszą misją programu Zephyr jest zapewnienie stałej lokalnej obserwacji bez ponoszenia wysokich kosztów dzięki zastosowaniu zasilanego energią słoneczną statku powietrznego wielokrotnego użytku o szerokim zakresie zastosowań, od obserwacji akwenów morskich i działań nad ich obszarem, po ochronę granic, łączność, wykrywanie i monitorowanie pożarów lasów i wsparcie nawigacyjne. Ta ultralekka konstrukcja o rozpiętości 25 metrów i masie nieprzekraczającej 75 kg jest zaprojektowana do lotów w stratosferze na średnim pułapie 21 kilometrów, ponad strefą działania wszelkich czynników pogodowych (nad chmurami, prądami strumieniowymi) i ponad konwencjonalnym ruchem lotniczym. Zawdzięczany tak dużemu pułapowi operacyjnemu zasięg lokalny i regionalny czyni pseudosatelity Zephyr doskonałym środkiem do stałej lokalnej obserwacji (ISR/wywiad, obserwacja i zwiad). Zephyr jest w stanie skupić się na konkretnym obszarze (o szerokości dochodzącej do setek kilometrów) i przez długi czas zapewniać na nim nieprzerwanie łączność i usługi obserwacyjne podobne do satelitarnych (lecz o większej granularności obrazu). Zephyr nie jest typowym statkiem powietrznym, nie jest jednak też satelitą, choć łączy cechy obu tych urządzeń: charakterystyczną dla satelitów możliwość skupienia obserwacji na konkretnym obszarze oraz elastyczność i mobilność, jaką dają bezzałogowe statki powietrzne. Jedynym cywilnym statkiem powietrznym, który latał na tym pułapie, był Concorde, a spośród samolotów wojskowych podobne wysokości były w stanie osiągnąć jedynie dwie słynne maszyny: U2 i SR-71 Blackbird. Zephyr ma na swoim koncie kilka rekordów świata, w tym najdłuższy lot bez uzupełniania paliwa (ponad dwa tygodnie, 14 dni, niemal 340 godzin, czyli dziesięć razy dłużej, niż jakikolwiek inny silnikowy statek powietrzny na świecie), oraz rekord pułapu lotu (21 kilometrów, a dokładniej – 70 740 stóp).

Źródło: Airbus

Reklama

Komentarze

    Reklama