Reklama

NAUKA I EDUKACJA

Wirtualna misja Apollo 11 dla każdego. W aplikacji mobilnej od polskiej firmy

Ilustracja: Immersion [immersion.pl]
Ilustracja: Immersion [immersion.pl]

Warszawska firma Immersion w oryginalny sposób przyczyniła się do uświetnienia 50. rocznicy pierwszej załogowej misji na Księżyc. Startup opracował aplikację mobilną Augmented Reality (rzeczywistości rozszerzonej) o nazwie „Apollo’s Moon Shot”, obrazującą wybrane etapy misji Apollo 11. Aplikację stworzono we współpracy i na zamówienie NASA oraz Smithsonian Institute.

Aplikacja umożliwia m.in. obejrzenie trójwymiarowego kombinezonu astronauty, startu rakiety Saturn V, kluczowych momentów lądowania, a także wykonanie pozorowanego „selfie” na powierzchni Księżyca. Wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości pozwala na zobrazowanie tych momentów w dowolnym miejscu - np. startu rakiety na tle własnego ogrodu lub pokoju. Możliwe jest przy tym skalowanie wyświetlanych animacji oraz symulowanie przejścia z prawdziwego miejsca przebywania przez animowaną bramę na Srebrny Glob.

Dzięki współpracy z Instytutem Smithsonian i NASA, aplikacja korzysta także z archiwalnych materiałów, które zastosowano w poszczególnych sekwencjach - przykładowo podczas startu rakiety słyszymy oryginalne nagrania rozmów.

Aplikacja "Apollo's Moon Shot AR" to nasz pierwszy eksperyment z rozszerzoną rzeczywistością w opowiadaniu historii, który pozwala widzom doświadczyć programu Apollo w znacznie bardziej osobisty sposób. Zależało nam, by oddać te wydarzenia możliwie wiernie.

Charles Poe, wiceprezes Smithsonian

Instytut Smithsonian, największy kompleks muzeów i instytucji badawczych w Stanach Zjednoczonych skupiający między innymi Narodowe Muzeum Lotnictwa i Przestrzeni Kosmicznej, postanowił przybliżyć historię lądowania Apollo 11 w ciekawy i przystępny wszystkim sposób. Wcześniejsza współpraca z polską firmą Immersion, specjalizującą się w obszarze VR (Virtual Reality – wirtualna rzeczywistość) i AR (Augmented Reality – rozszerzona rzeczywistość), poskutkowała zamówieniem na aplikację wykorzystującą nowe technologie w celu propagowania wiedzy o pierwszej misji człowieka na Księżycu.

NASA dało nam dostęp do historycznych materiałów, jak zdjęcia czy nagrania z lądowania na Księżycu, które stały się częścią naszej aplikacji. Co więcej, postanowiliśmy wykorzystać niektóre z nich w poszczególnych sekwencjach, przykładowo podczas symulacji startu rakiety, w tle można usłyszeć prawdziwe nagrania rozmów.

Piotr Baczyński, Dyrektor Zarządzający firmy Immersion

Immersion współpracowało już wcześniej przy projektach edukacyjnych z amerykańskimi instytucjami. Stworzyli szereg projektów VRowych dla Newseum – muzeum mediów w Waszyngtonie, a niedawno we współpracy z Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Jorku, gdzie w jednej ze swoich aplikacji „ożywili” Tyranozaura Rexa. Warszawski startup 80 procent swoich zleceń realizuje na amerykańskim rynku, dalej stacjonując na warszawskim Ursynowie.

Apollo’s Moon Shot to część promocji, jaką z okazji 50 rocznicy lądowania na Księżycu prowadzi Smithsonian Chanel. […] Aplikacja została stworzona tak, aby była dostępna i intuicyjna w obsłudze dla wszystkich, bez względu na wiek.

Piotr Baczyński, Dyrektor Zarządzający firmy Immersion

 

Dostaliśmy dużo swobody w działaniu i zaproponowaliśmy naszą koncepcję, która od razu zyskała poparcie od Instytutu Smithsonian. W trakcie czteromiesięcznej pracy nad aplikacją potwierdzaliśmy z najważniejszymi kosmonautami i ekspertami każdy stworzony element, zaczynając od statku, poprzez kombinezony, a kończąc na każdym księżycowym kraterze i kamieniu, aby jak najdokładniej odzwierciedlały rzeczywistość.

Bartosz Rosłoński, odpowiedzialny za projekt Apollo’s Moon Shot ze strony Immersion

 

Film pokazujący możliwości „Apollo’s Moon Shot” jeszcze przed rozpoczęciem promocji pojawił się na Reddit i w przeciągu kilku godzin zebrał 45 tys. reakcji, dzięki czemu liczba pobrań wzrosła pięciokrotnie.

Aplikacja stworzona przez Immersion jest w pełni darmowa i dostępna na urządzeniach zarówno z systemem iOS, jak i Android.

Źródło: Remarkable Ones/Immersion

Reklama
Reklama

Komentarze