Reklama

Europa

Thales Alenia Space i Inmarsat zmodernizują system zarządzania ruchem powietrznym nad Europą

Fot. Inmarsat via Twitter
Fot. Inmarsat via Twitter

Thales Alenia Space oraz Inmarsat, wiodący dostawca mobilnej łączności satelitarnej będą rozwijać wraz z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) projekt Iris, który ma usprawnić zarządzanie ruchem lotniczym w Europie.

Nowy system będzie wspierać program SESAR (Single European Skies ATM Research). Wprowadzone innowacje pozwolą na wydajniejsze zarządzanie ruchem lotniczym. Ciągła wymiana informacji na temat pozycji samolotów i punktów nawigacyjnych umożliwi pilotom oraz kontrolerom ruchu lotniczego planować optymalne trasy lotu. Przełoży się to na oszczędność paliwa, zmniejszoną emisję CO2, skrócenie czasu lotu i punktualność linii lotniczych.

System oparty jest na nowej platformie SB-S firmy Inmarsat, która jest już wdrażana przez linie lotnicze. Rozwiązania Iris zwolnią również miejsce na łączach radiowych VHF. Nowa technologia jest oparta na protokole IP. Budowa i testowanie innowacyjnego systemu potrwa 36 miesięcy. Thales Alenia Space skoncentruje się na przygotowaniu systemu Iris FOC (Full Operational Capability). Zajmie się projektowaniem segmentów kosmicznych i określi dalszy plan działań. Ponadto Thales Alenia Space będzie budować inżynierię systemów związanych m.in. z wydajnością i bezpieczeństwem programu.

Iris to system komunikacji satelitarnej przeznaczony do zarządzania ruchem lotniczym ATM (Air Traffic Management) programu ARTES (Advanced Research in Telecommunications Systems) prowadzony przez ESA. Jest on realizowany w ścisłej współpracy z programem SESAR uruchomionego w 2006 r. przez Eurocontrol i Komisję Europejską. Iris realizuje główne założenia planu SESAR dotyczącego modernizacji zarządzania ruchem lotniczym w całej Europie.

Do 2021 r. system Iris ma zapewnić komunikację ziemia-powietrze i wprowadzić rozwiązania, które pozwolą określić pozycję samolotu w 4 wymiarach: szerokości, długości, wysokości i czasie. Umożliwi to precyzyjne śledzenie lotów i wydajne zarządzanie ruchem. Do 2028 r. Iris umożliwi pełne zarządzanie trajektorią lotów 4D w przestrzeni powietrznej na całym świecie, a technologia transferu danych będzie głównym środkiem komunikacji między kontrolerami a pilotami.

Reklama

Komentarze

    Reklama