Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego włącza się w dyskusje o strategii kosmicznej
Podczas Forum Sektora Kosmicznego 2016 Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego przedstawił wstępne rekomendacje dotyczące strategii rozwoju sektora kosmicznego, a także krajowego programu kosmicznego. ZPSK jest kolejnym podmiotem w Polsce, który wskazuje na strategię rozwoju sektora kosmicznego jako jeden z najważniejszych czynników wyznaczających cele polskiej polityki kosmicznej w zakresie animacji i wsparcia rozwoju sektora kosmicznego w Polsce. Zgodnie z przygotowanym dokumentem "Wstępne Rekomendacje Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego w sprawie Strategii rozwoju sektora kosmicznego w Polsce", prace nad strategią kosmiczną powinny się zacząć jak najszybciej, tak by umożliwić ich skończenie jeszcze w tym roku. Organizacja, która zrzesza ok. 40 firm i instytucji z branży kosmicznej, deklaruje chęć zaangażowania się w prace, a także zwraca uwagę na konieczność wsparcia przy tworzeniu strategii podmiotów wdrażających polską polityką kosmiczną na szczeblu administracji rządowej i samorządowej. Instytucją, która mogłaby wziąć na siebie koordynację tych prac jest natomiast Polska Agencja Kosmiczna na bazie "Planu rozwoju sektora kosmicznego w Polsce"
Oglądaj: Krzysztof Samp, ZPSK: Rekomendacje w zakresie strategii i narodowego programu [Space24.pl TV]
Rekomendacje ZPSK
Przechodząc do konkretnych rekomendacji przedstawionych przez Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego należy zwrócić uwagę, że Związek koncentruje się na stworzeniu dokumentu, który wyznaczałby wizję rozwoju branży, a także miejsca Polski w Europejskiej Agencji Kosmicznej na okres co najmniej 20 lat wraz z mechanizmami, które będą pozwalały na ocenę stanu realizacji strategii i możliwości jej korekty. Zgodnie z dokumentem ZPSK strategia powinna tworzyć jasne ramy instytucjonalne dla koordynacji aktywności poszczególnych organów administracji państwowej w zakresie działań związanych z sektorem kosmicznym, a także opierać się na wzorcach realizacji programów kosmicznych obowiązujących w ESA.
Synergia między celami w kosmosie a potrzebami gospodarki
Wśród najciekawszych propozycji wyrażonych w dokumencie należy szczególnie podkreślić wskazywaną konieczność synergii pomiędzy celami Polski w kosmosie a potrzebami gospodarki. Ważną rolę w tej kwestii ma do wypełnienia Międzyresortowy Zespół ds. Polityki Kosmicznej, który mógłby składać się z przedstawicieli resortów korzystających z technologii kosmicznych, a także instytucji odpowiedzialnych za koordynację działań Ministerstwa Rozwoju oraz PARP. W kilku punktach dokument zresztą odnosi się do kwestii koordynacji działań instytucji państwowych w dziedzinie technologii kosmicznych.
Jak finansować programy kosmiczne?
Innymi punktami wyszczególnionymi w rekomendacjach ZPSK należy zwrócić uwagę m.in. na znoszenie barier legislacyjnych i innych przeszkód dla rozwoju sektora kosmicznego, w tym tych związanych z brakami w finansowaniu. W tej ostatniej Kwestii Związek postuluje unikanie rozpraszania nakładów na rozwój zbyt wielu obszarów technologicznych, a także unikanie marnotrawienia środków na źle zdefiniowane cele. Ta kwestia ściśle wiąże się z obecnym brakiem strategii, który powoduje, że firmy nie wiedzą jakie programy będą rozwijane w pierwszej kolejności i co za tym idzie, w które projekty lub technologie warto zainwestować środki. Z finansowaniem wiąże się również kwestia działań realizowanych w ramach programów ESA i innych organizacji międzynarodowych. W celu zapewnienia synergii pomiędzy możliwościami rozwoju krajowymi i na płaszczyźnie ponadnarodowej Związek postuluje, że środki na Krajowy Program Kosmiczny powinny mieć wielkość porównywalną do wielkości polskiej składki w ESA. Strategia powinna również uwzględniać działania, które pozwolą na zwiększenie udziału naszego kraju w dwóch najważniejszych kosmicznych projektach europejskich, czyli Copernicus i Galileo.
Krajowy Program Kosmiczny powinien ruszyć w tym roku
Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego wydał również szereg rekomendacji w związku z planowanym Krajowym Programem Kosmicznym, nad którym - zgodnie z rekomendacją - prace powinny ruszyć jeszcze w tym roku. Jak już zostało wspomniane, zdaniem polskich pracodawców z branży kosmicznej powinien on być ściśle powiązany z powstającą strategią kosmiczną. Plan ten powinien być realizowany, zdaniem ZPSK, przez instytucję państwową, mającą odpowiednie zasoby techniczne i organizacyjne. Można domniemywać przy tym, że do przedstawionych wymagań najlepiej pasuje Polska Agencja Kosmiczna - POLSA.
Jednocześnie ZPSK opowiada się za tym, by w ramach tworzenia programu powstał jego ścisły harmonogram i plan konsultacji, które miałyby objąć zarówno przedstawicieli administracji państwowej, jak i nauki oraz przemysłu, a także powinien być zgodny z Krajowymi Inteligentnymi Specjalizacjami. Co nie dziwi, postulowana jest także jego spójność z działaniami Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i Narodowego Centrum Nauki.
Co bardzo ważne, Związek również jasno definiuje, że Krajowy Program Kosmiczny powinien być zgodny z potrzebami Sił Zbrojnych. Jego realizacja ma pozwolić wojsku na osiągnięcie odpowiednich możliwości. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, program obejmie więc zapewne budowę zdolności do prowadzenia rozpoznania z orbity z wykorzystaniem satelity lub satelitów optoelektronicznych, które mogłyby również realizować istotne zadania z punktu widzenia cywilnej administracji państwowej.
Podsumowanie: głos przemysłu w sprawie strategii kosmicznej