Systemy Nośne
Silnik dla europejskich rakiet przeszedł drugą pomyślną próbę [WIDEO]
W Europejskim Centrum Kosmicznym w Kourou po raz kolejny przetestowano opracowywany silnik rakietowy P120C na stały materiał pędny. Ma on być wykorzystywany przy wynoszeniu europejskich rakiet przyszłości: Vegi-C oraz Ariane 6. Poprzednia, również udana, próba tego systemu napędowego miała miejsce w lipcu 2018 roku.
Konstrukcja P120C wywodzi się od silnika P80. Silniki P80 wykorzystywane są w dolnych stopniach rakiet Vega.
Silniki P120C będą natomiast wykorzystywane w pierwszych stopniach nowych europejskich rakiet nośnych o niskim udźwigu, znanych pod nazwą Vega-C. Jednocześnie wyposażone w takie jednostki napędowe człony będą pełnić rolę dodatkowych bocznych rakiet wspomagających starty rakiet Ariane 6. Będą one wówczas pełnić funkcję strap-on solid rocket boosters, czyli właśnie dodatkowych bocznych stopni pomocniczych na stały materiał pędny. Rakieta Ariane 6 w wersji A62 będzie przy starcie wykorzystywać dwie takie jednostki, zaś w cięższej wersji A64, będą to cztery P120C.
Nad budową silników P120C pracuje spółka Europropulsion. Stanowi ona przedsięwzięcie joint venture, w którym po 50% udziałów mają ArianeGroup i włoska firma Avio.
Avio buduje wykonane z włókna węglowego obudowy dla P120C. Natomiast ArianeGroup odpowiada za dostarczanie dysz dla silników. Dysze te produkuje się z materiałów kompozytowych, z udziałem węgla. Są one dostosowane do odprowadzania niezwykle gorącego gazu, który nagrzewa się do 3 tys. stopni Celsjusza.
Pierwszy lot rakiety Vega-C ma nastąpić w ostatnich miesiącach 2019 r. Natomiast Ariane 6 zadebiutuje w roku 2020. Przed dopuszczeniem systemu napędowego P120C do partycypacji w pionierskim locie nowej wersji Ariane silnik ten będzie musiał przejść jeszcze jedną próbę naziemnego odpalenia.
Docelowo, w fabryce firmy Avio mieszczącej się we włoskim Colleferro niedaleko Rzymu, ma być rocznie budowanych 30 silników P120C.