Reklama

Polska

POLSA organizuje warsztaty dla firm. Tematem wykorzystywanie danych z programu Copernicus

Madryt widziany z satelity programu Copernicus, Fot. ESA
Madryt widziany z satelity programu Copernicus, Fot. ESA

Szanse i wyzwania związane z wykorzystywaniem danych pochodzących z satelitarnego monitoringu Ziemi były tematem warsztatów zorganizowanych przez Polską Agencję Kosmiczną dla polskich instytucji i przedsiębiorstw z sektora kosmicznego. Wzięli w nich udział przedstawiciele 20 firm i instytucji. 

Szanse i wyzwania związane z wykorzystywaniem danych pochodzących z satelitarnego monitoringu Ziemi były tematem warsztatów zorganizowanych przez Polską Agencję Kosmiczną dla polskich instytucji i przedsiębiorstw z sektora kosmicznego. Spotkali się z nimi: Andreas Veispak, szef Wydziału Danych Kosmicznych na Potrzeby Społeczeństwa i Rozwoju Komisji Europejskiej oraz Agnieszka Łukaszczyk, Starszy Ekspert tego wydziału.

Podczas spotkania w Polskiej Agencji Kosmicznej, które odbyło się 11 lutego 2016 r., o swoich projektach związanych z wykorzystywaniem danych pochodzących z programu Copernicus rozmawiali przedstawiciele aż 20 polskich firm i instytucji. Były to Airbus Group Polska Sp. z o.o., Asseco Poland S.A., Astri Polska Sp. z o.o., Centrum Badań Kosmicznych PAN, Creotech Instruments SA, Geosystems Polska Sp. z o. o, GMV Innovating Solutions Sp. z o.o., Instytut Geodezji i Kartografii, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Instytut Oceanologii PAN, ITTI sp. z o.o., Krajowy Punkt Kontaktowy, MGGP S.A., Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ProGea Consulting, Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów, SmallGIS sp. z o.o., Stermedia sp. z o.o., Suntech S.A. orz Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego.

Andreas Veispak z Komisji Europejskiej mówił podczas warsztatów m.in. o tym, że obserwowana obecnie zmiana postrzegania kosmosu jako przestrzeni dla danych satelitarnych otwiera szansę dla krajów, które nie są obecne na rynku związanym z wysyłaniem satelitów i statków kosmicznych. Podkreślał także jak ważnym obszarem o dużym potencjale rozwojowym jest obserwacja powierzchni ziemi. Wypowiedział się także na temat rozwijającego się polskiego przemysłu kosmicznego.  

 

- Polski przemysł kosmiczny ma dużo do zaoferowania europejskim programom kosmicznym. Kompetencje są wysokie i tylko będą rosnąć. Polska ewidentnie jest liderem w regionie. Trzeba pamiętać, że aplikacje kosmiczne są nie tylko wykorzystywane w sektorze publicznym, ale również stanowią ważną bazę wyjściową do tworzenia produktów komercyjnych. Dane Copernicusa są darmowe i ogólnie dostępne i mogą być wykorzystywane przez różne branże: rolnictwo, rybołówstwo, leśnictwo, kartografię, ubezpieczenia, transport, budownictwo, bezpieczeństwo, obronność, meteorologię, wydobywanie surowców, turystykę oraz marketing czy media. Nie zapominajmy, że inwestując w aplikacje kosmiczne inwestujemy w gospodarkę i rozwój.

Andreas Veispak, szef Wydziału Danych Kosmicznych na Potrzeby Społeczeństwa i Rozwoju Komisji Europejskiej

 Copernicus - to program monitorowania Ziemi realizowany przez Komisję Europejską, gromadzący i dostarczający dane pochodzące z satelitów związane z obserwacją środowiska oraz zjawisk naturalnych występujących na Ziemi. Dane te mogą zapewnić administracji publicznej i odbiorcom indywidualnym wiarygodne i aktualne informacje przydatne w różnych obszarach m.in. rolnictwie, rybołówstwie, ochronie środowiska czy bezpieczeństwie. Polska Agencja Kosmiczna realizuje obecnie projekty zmierzające do coraz szerszego i efektywniejszego wykorzystania danych pochodzących z satelitarnego monitoringu Ziemi. 

Prof. Marek Banaszkiewicz, prezes POLSA zapowiedział przy tej okazji, że kierowana przez niego agencja zamierza uruchomić jeszcze w tym roku projekty pilotażowe umożliwiające administracji publicznej wykorzystywanie danych z Copernicusa. Sfinansowanych ma zostać powstanie 5 serwisów pozwalających administracji publicznej na korzystanie ze zdjęć satelitarnych do codziennej pracy i tworzenia na ich podstawie analiz oraz raportów. 

 

Reklama

Komentarze

    Reklama