W poniedziałek 16 lipca w Gujanie Francuskiej wykonano testowe odpalenie (tzw. Hot fire) silnika na paliwo stałe P120C. Udany test to krok w kierunku użycia silnika w rakiecie Vega-C w przyszłym roku oraz w Ariane 6 od 2020.
Jest to ważny punkt w harmonogramie rozwoju nowych europejskich rakiet nośnych, które mają zwiększyć autonomię w dostępie do przestrzeni kosmicznej oraz utrzymać konkurencyjność Europy na globalnym rynku.
Test trwał 140 sekund, a silnik wytworzył maksymalny ciąg 4650 kN, symulując pełną pracę od momentu odpalania silnika przy starcie do zakończenia pierwszej fazy wzlotu.
Wstępnie nie zarejestrowano żadnych anomalii, a praca silnika odbyła się zgodnie z oczekiwaniami. Dokładna, pełna analiza potrwa jednak jeszcze kilka miesięcy.
Silnik jest długi na 13,5 metra i szeroki na 3,4. Wykonano go w jednym segmencie z węglowego materiału kompozytowego. W wariancie rakiety Vega-C zastąpi obecnie używany w podstawowej wersji rakiety silnik P80. Dwa lub cztery silniki P120C zostaną zaś wykorzystane w rakiecie Ariane 6 jako boostery.
Test został wykonany w ramach współpracy między ESA, Francuską Agencją Kosmiczną CNES oraz spółką Europropulsion wykonującą zlecenie w ramach kontraktu dla Avio i ArianeGroup.
Podczas kolejnego odpalenia silnika P120C, które odbędzie się pod koniec roku, użyty zostanie egzemplarz kwalifikacyjny.
Źródło: polskojęzyczna strona ESA