Reklama

PRZEMYSŁ KOSMICZNY

Boeing wycofał się z rywalizacji o budowę kolejnej partii satelitów GPS III

Ilustracja: Lockheed Martin
Ilustracja: Lockheed Martin

Władze Boeinga podjęły decyzję o nieubieganiu się o kontrakt Sił Powietrznych USA oznaczony „GPS III Follow On” (GPS IIIF). Najprawdopodobniej na placu boju został jedynie koncern Lockheed Martin. Termin składania ofert upłynął 16 kwietnia 2018 r.

W ramach GPS IIIF w lutym br. US Air Force ogłosiły, że poszukują kontrahenta, który podejmie się produkcji 22 satelitów Globalnego Systemu Pozycjonowania trzeciej generacji. Wartość tego zamówienia to około 10 mld USD.

Zamówienie na budowę pierwszej serii dziesięciu satelitów trzeciej generacji, oznaczonych jako GPS IIIA, otrzymał Lockheed Martin, który konstruuje je na bazie platformy A2100. Wiadomo również, że LM przystąpił też do postępowania przetargowego na GPS III Follow On. To przedsiębiorstwo jest dotąd jedyną firmą, która produkowała GPS III.

Boeing, który wytwarzał wcześniejsze wersje satelitów GPS, nie złożył swojej oferty na przygotowanie 22 urządzeń w ramach programu GPS IIIF. Zdaniem władz firmy, warunki zamówienia skonstruowane zostały w sposób sprzyjający powtarzalności produkcji, działając tym samym na korzyść koncernu, który już wcześniej budował satelity GPS trzeciej generacji. Według kierownictwa Boeinga specyfikacja zamówienia wykluczała konkurowanie innowacyjnością czy nowatorskim ładunkiem użytecznym, na co chciało ewentualnie postawić to przedsiębiorstwo.

Jeszcze w trzecim kwartale minionego roku generał porucznik John Thompson, szef Air Force Space and Missile Systems Center, oceniał, że o kontrakt na budowę GPS IIIF będzie się prawdopodobnie ubiegać kilka posiadających odpowiednie kompetencje firm. Tymczasem może się okazać, że na placu boju pozostał tylko Lockheed Martin. Nie jest jasne, czy swoją ofertę przedstawił USAF do 16 kwietnia Northrop Grumman.

Reklama
Reklama

Komentarze