Reklama

PRZEMYSŁ KOSMICZNY

Ilustracja: GMV [gmv.com]

Mariella Graziano, GMV: "Robotyka kosmiczna to nie tylko łaziki badawcze" [Space24 TV]

W wywiadzie udzielonym Space24.pl - podczas zawodów European Rover Challenge 2019 i kongresu eksperckiego ERC Conference - dyrektor wykonawcza wydziału technologii kosmicznych spółki GMV, Mariella Graziano opowiedziała o mnogości zastosowań mechanizmów robotycznych w przestrzeni kosmicznej. Oprócz tego, poruszono również wątek powiązanej aktywności polskiego oddziału spółki GMV.

Podejmując rozmowę o istocie i znaczeniu projektów robotycznych w przestrzeni kosmicznej, Mariella Graziano - dyrektor wykonawcza wydziału technologii kosmicznych GMV - zastrzegła, że robotyka kosmiczna to nie tylko łaziki badawcze. "Robotyka sięga znacznie szerzej - jest wiele misji wpisujących się w ten schemat, jak Mars Sample Return, jak Heracles, wszystkie one są w całości zrobotyzowane. Mają one także swój komponent planetarny, jakim są właśnie łaziki" - wyjaśniła.

Dla ESA i NASA robotyka ma duże znaczenie, ponieważ skomplikowanie wypraw kosmicznych jest na tyle wysokie, że nie sposób kontrolować wszystkiego zdalnie z Ziemi, zwłaszcza w przypadku misji na dalekich dystansach. Robotyka zatem odgrywa bardzo istotną rolę.

Mariella Graziano - dyrektor wykonawcza wydziału technologii kosmicznych spółki GMV

Przedstawicielka spółki GMV podkreśliła przy tym, że robotyka jest i będzie wszędzie tam, gdzie człowiek zechce prowadzić swoją eksplorację kosmiczną. "Bez tego nie ma mowy o pokonywaniu kolejnych wyzwań, jakie stawiają przed nami misje kosmiczne - nie można też bez niej podnieść stopnia złożoności misji, a także uzyskiwać ważnych naukowych rezultatów, które mają wielkie publiczne znaczenie" - podkreśliła Graziano. Jednocześnie zastrzegła, że nie jest zwolenniczką całkowitego polegania na robotach w rozwoju nowych zdolności eksploracyjnych. "Spodziewam się [...] przyszłości, w której ludzie współpracują z łazikami, nigdy jednak łaziki nie powinny całkowicie nas zastąpić" - dodała.

Reklama
Reklama

Komentarze