PRZEMYSŁ KOSMICZNY
Northrop Grumman odpuścił wyścig o GPS IIIF. Lockheed Martin z kontraktem w kieszeni
Władze koncernu Northrop Grumman poinformowały, że przedsiębiorstwo nie złożyło oferty na budowę dla US Air Force 22 satelitów GPS III Follow On. Zdobycie zamówienia nie leżało jakoby w polu zainteresowania firmy. W zaistniałej sytuacji urządzenia orbitalne niemal na pewno wyprodukuje Lockheed Martin.
Kilka dni wcześniej o nieubieganiu się o budowę partii satelitów GPS IIIF poinformowało szefostwo Boeinga. Identyczną decyzję podała do wiadomości 25 kwietnia br. firma Northrop Grumman (NG).
Decyzja po stronie NG zapadła po przeprowadzeniu kompleksowego procesu decyzyjnego, zgodnie z zachowaniem pełnej dyscypliny i procedur wewnętrznych przedsiębiorstwa. Zamówienie nie wydało się ostatecznie firmowym decydentom na tyle atrakcyjne, by się o nie ubiegać.
Uważamy, że stosowanie rygorystycznych kryteriów oceny przy wyborze naszych działań biznesowych ma kluczowe znaczenie dla długoterminowych nieprzerwanych efektów.
Prezes koncernu, Wes Bush, zapewnił, że decyzja o nieubieganiu się o kontrakt na GPS III Follow On nie ma nic wspólnego ani z zarzucanymi NG błędami, które miały doprowadzić do opóźnienia w programie James Webb Space Telescope, ani z rzekomą odpowiedzialnością Northrop Grumman za utratę supertajnego amerykańskiego satelity rządowego Zuma.
W sytuacji braku konkurencji ze strony NG oraz Boeinga, prawdopodobieństwo, że 22 satelity GPS IIIF będzie budować dla Sił Powietrznych USA firma Lockheed Martin jest bliskie 100 procent.