Reklama

Włoski silnik do rakiety Vega-C po pierwszym teście

Avio, Włochy, rakieta, silnik, MPGE, kosmos
Włoskie Avio przeprowadziło test silnik MPGE, który w przyszłości zostanie wykorzystany w europejskiej platformie orbitalnej Space Rider.
Autor. Avio via X

Włoskie Avio poinformowało o pierwszym teście silnika Multi Purpose Green Engine (MPGE), który w przyszłości będzie zasilał górny człon europejskiej rakiety Vega C oraz orbitalnej platformy do badań naukowych Space Rider.

Pierwsze testowe uruchomienie silnika MPGE odbyło się 24 lutego 2025 r. we Włoszech. Avio poinformowało, że próba została przeprowadzona bez problemów, a jednostka napędowa zaliczyła sekwencję zapłonu i wyłączenia, osiągając zakładane poziomy temperatury i ciśnienia. Włoska firma stwierdziła w komunikacie, że MPGE przekroczył oczekiwania inżynierów.

Reklama

Nowy silnik pomoże zmodernizować flotę rakiet nośnych

Kontrakt o wartości 55 mln EUR na projekt i budowę silnika MPGE Avio otrzymało w 2023 r., głównie dzięki funduszom krajowym i europejskim, pozyskanym przez Włochy po pandemii COVID-19. Z opublikowanego wówczas komunikat wynika, że zgodnie w wymaganiami kontraktu jednostka powinna być skończona w pierwszej połowie 2026 r.

Avio nie przekazało dotychczas dokładnych informacji na temat konstrukcji silnika MPGE. W najnowszym komunikacie stwierdzono, że jednostka jest zasilana ekologicznym materiałem pędnym nadtlenek wodoru i RP-1.

Jednym z głównych zastosowań MPGE ma być zastąpienie obecnie wykorzystywanego silnika MEA (lub inaczej RD-843) opracowanego przez przedsiębiorstwo Yuzhmash w mieście Dniepr na wschodzie Ukrainy. MEA jest wykorzystywany jako jednostka napędowa górnego segmentu AVUM+ w rakiecie Vega C, którego celem jest umieszczenie ładunku na odpowiedniej orbicie okołoziemskiej.

Reklama

Vega C, chociaż obecnie jedyna operacyjna rakieta orbitalna we flocie Avio, nie pozostanie długo sama. Już w 2027 r. Włosi planują wprowadzenie na rynek trzystopniowej wersji Vega E (Evolution), której ostatni człon będzie napędzany silnikiem MR10 (pierwotnie M10) na ciekły metan i ciekły tlen. Avio pracuje również nad jego większą wersją MR60.

Reklama

Komentarze

    Reklama