PRZEMYSŁ KOSMICZNY
Technika kosmiczna na MSPO 2021 w Kielcach
Rozpoczął się tegoroczny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach. Przebiegające w dniach 7-10 września wydarzenie skupia, jak co roku, licznych przedstawicieli polskiego i międzynarodowego sektora zaawansowanych technologii obronnych, jak również branży lotniczo-kosmicznej. W tym ostatnim segmencie nie zabrakło zarówno premier, jak i propozycji oraz wystawców znanych z lat ubiegłych.
Swoją premierę na tegorocznej edycji MSPO w Kielcach ma przede wszystkim udoskonalona wersja rakiety ILR-33 BURSZTYN 2K, rozwijanej przez Łukasiewicz-Instytut Lotnictwa. Zaprezentowany wariant rozwojowy systemu nośnego charakteryzuje się zmodernizowanymi silnikami i docelowo zdolnością lotu suborbitalnego. "Największą zmianą widoczną z zewnątrz jest zastosowanie nowych silników pomocniczych - są to dwa silniki boczne, które są wykorzystywane przy samym starcie rakiety, na stały materiał pędny" - wskazywał w niedawnym wywiadzie dla Space24.pl dr inż. Adam Okniński, kierownik Zakładu Technologii Kosmicznych w Łukasiewicz-Instytucie Lotnictwa.
Z informacji przedstawionych przy okazji tamtej rozmowy wynika, że testy podstawowej wersji BURSZTYNA zakończono pod koniec 2019 roku. Obecnie rozwijana i zaprezentowana na MSPO wersja, czyli BURSZTYN 2K, nazwą nawiązuje do historycznego Meteora 2K, który był rozwijany przed laty w Instytucie. Podobnie jak dawniej rakieta Meteor, nowy BURSZTYN ma być już wersją systemu, która może realizować docelowe loty do wysokości 100 km i wyżej. Ma uwzględniać przy tym zdolność wynoszenia drobnych ładunków badawczych, w szczególności dysponując nieco wyższymi osiągami i, co za tym idzie, większym udźwigiem.
Jesteśmy w Kielcach na #MSPO2021. Po raz pierwszy na tych targach prezentujemy rakietę #BURSZTYN2K. Nie zabraknie oczywiście naszej oferty w obszarze #lotnictwo, #kosmos, #drony, #druk3D, #kompozyty, #materiały. Zapraszamy na stoisko! pic.twitter.com/0NviHZcw8Y
— Łukasiewicz - ILOT (@AviationPoland) September 7, 2021
BURSZTYN 2K jest też wersją na której Łukasiewicz-Instytut Lotnictwa chce niebawem realizować kolejne loty testowe. Te najbliższe jednak nie będą jeszcze wykraczać poza granicę 100 km.
Czytaj też: Okniński, Łukasiewicz-ILOT: pewne starty suborbitalne mogłyby być wykonywane z Polski [WYWIAD]
Szerszy przegląd polskich rozwiązań technicznych oraz przekrój aktualnej działalności na krajowym rynku kosmicznym prezentowany jest z kolei na MSPO przez Polską Agencję Kosmiczną. Podczas czterech dni targów POLSA oferuje również możliwość konsultacji eksperckich oraz omawiania możliwości współpracy z polskimi firmami.
W trakcie tegorocznej edycji MSPO swoje rozwiązania branżowe prezentuje także spółka Airbus. Firma przedstawia rozwiązania, które są już wykorzystywane w Polsce lub są proponowane, by w przyszłości znaleźć zastosowanie obronne w polskich warunkach. „Dziś koncentrujemy się na rozwijaniu i dostosowywaniu kompetencji w zakresie obronności, przestrzeni kosmicznej i bezpieczeństwa wewnętrznego oraz odpowiadaniu na potrzeby naszego klienta, Sił Zbrojnych RP, podlegających intensywnej modernizacji technicznej” - zadeklarował Sebastian Magadzio, przedstawiciel Airbusa w Polsce.
W segmencie kosmicznym Airbus na MSPO oferuje dostęp do konstelacji Pléiades Neo, która zapewnia już możliwość codziennego pozyskiwania zobrazowań satelitarnych w natywnej rozdzielczości 30 centymetrów z dowolnego miejsca na świecie. "Dzięki dużej mobilności i szybkiemu planowaniu zadań oraz korzystaniu z satelitów geostacjonarnych Airbus SpaceDataHighway (EDRS), konstelacja Pléiades Neo może dostarczać zobrazowania w mniej niż 40 minut po ich wykonaniu, co umożliwia szybkie reagowanie w sytuacjach krytycznych" - wskazują przedstawiciele koncernu w Polsce.
W obszarze komercyjnie dostępnych zobrazowań Airbus deklaruje także możliwość wspierania Sił Zbrojnych RP w rozwoju kompetencji związanych z analizą i przetwarzaniem obrazu oraz oprogramowaniem Coalition Shared Data (DCS).
Airbus przypomina przy tej okazji, że jest firmą stale obecną i działającą w Polsce - zatrudniając na miejscu około 800 osób (w Warszawie, Łodzi i Mielcu). "Firma wspiera dążenia polskiego przemysłu lotniczego do odtworzenia możliwości inżynieryjnych i produkcyjnych. Jednocześnie Airbus wychodzi naprzeciw ambicjom rządu w zakresie rozwoju sektora kosmicznego i jest gotów sprostać wymogom modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, uwzględniając transfer technologii i know-how" - czytamy w okolicznościowym komunikacie.