Rakieta Delta IV Heavy wyniosła satelitę rozpoznawczego

24 stycznia 2019, 04:52
71
Fot. ULA

Należąca do Unted Launch Alliance rakieta nośna Delta IV Heavy wystartowała w sobotę 19 stycznia, umieszczając na orbicie satelitę szpiegowskiego, należącego do Amerykańskiego Narodowego Biura Rozpoznania (NRO). Start początkowo miał się odbyć prawie dwa miesiące temu, na początku grudnia, jednak termin był kilkukrotnie zmieniany ze względu na problemy techniczne i pogodowe. Podobnie, jak w przypadku większości działań prowadzonych przez NRO, informacje na temat misji NROL-71 są tajne.

Rakieta oderwała się od ziemi w sobotę (19.01.18) o godzinie 11:10 czasu lokalnego (tj. 19:05 UTC). Do startu wykorzystano bazę Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych – Vandenberg Air Force Base. Ładunkiem Delty był satelita szpiegowski NRO. Jest to organizacja, która operuje amerykańską flotą satelitów rozpoznawczych, zbierających dane wywiadowcze. Wykorzystuje ona różnorodne typy urządzeń kosmicznych w celu wspierania obrony narodowej i bezpieczeństwa USA.

Pomimo poufnego charakteru działań Biura Rozpoznania, połączenie informacji publikowanych przez samo NRO i inne źródła rządowe, obserwacji dotyczących orbit i zachowania satelitów, pozwalają wyodrębnić kilka podstawowych grup ładunków, wraz z ich ogólnymi cechami.

Analiza obszarów zagrożenia, które zostały wyszczególnione w informacji dla statków i samolotów, czy też określenie rodzaju rakiety (wielkość, możliwości, przystosowanie do określonej orbity), pozwalają na identyfikację większości konstrukcji NRO nawet jeszcze przed ich startem. Oczywiście ocena taka jest zawsze obarczona dużą niepewnością co do trafności.

Początkowo sądzono, że satelita NROL-71 będzie jednym z serii KH-11 Kennen. Jednak zamiast trajektorii południowo-zachodniej, wymaganej do osiągnięcia orbity heliosynchronicznej, obszary zagrożenia dla misji NROL-71 pokazały, że rakieta będzie podążać południowo-wschodnim torem, w kierunku orbity nachylonej pod kątem około 74 stopni. Oprócz misji demonstracyjnej technologii z 2010 r. żaden amerykański satelita wojskowy nie działał na orbicie blisko tej inklinacji od 1971 r.

Wykorzystanie systemu Delta IV Heavy oznacza również, że ładunek NROL-71 musiał być zbyt ciężki, aby mogła zostać użyta jakakolwiek inna rakieta kwalifikowana do misji NRO.

Delta IV Heavy jest w stanie wynieść do ok. 28 tys. kg na niską orbitę okołoziemską. Koszt startu to około 350 milionów USD. Ostatnią realizowaną przez ten pojazd misją przed NROL-71 był start Parker Solar Probe – pierwszej sondy, która ma wykonać pomiary bezpośrednio wewnątrz korony słonecznej.

Sobotni start był wielokrotnie opóźniany z różnych powodów, w tym ze względu na wyciek wodoru, silne wiatry i problemy ze sprzętem niezbędnym do komunikacji.

KomentarzeLiczba komentarzy: 22
Ty
środa, 30 stycznia 2019, 18:06

@rozbawiony oszczędź mój czas i naucz się odpowiadać na KONKRETNE pytania a nie robić z siebie klauna wstawkami o pochodzeniu słowa samochód czy urojeniami o "zorganizowanej grupie walki propagandowej" która cie biedaku tu prześladuje bo to już się kwalifikuje na leczenie.A KONKRETNE pytanie na temat "co sądzisz o wadliwych silnikach w Angarze A5" pozostało bez twojej odpowiedzi.Aha i zacytuj wreszcie co było w tym artykule na temat Angary na Spaceflight101 bo mnie nic nie wyskakuje(ostatnie newsy z maja 2018)

AB
środa, 30 stycznia 2019, 17:47

Może po prostu przestań wypisywać głupoty?

coraz bardziej rozbawiony wiadomo kim i czym ;-)
środa, 30 stycznia 2019, 15:27

AB: "My"... To znaczy kto, czyżby jakaś zorganizowana grupa walki propagandowej wiadomej proweniencji? Przy okazji zapytam jeszcze, czy tylko tyle, czy aż tyle masz do powiedzenia w przedmiotowym temacie? Z oczywistych względów postawione przeze mnie pytania mają charakter stricte retoryczny... ;-) Ty: "kopiuje bezmyślnie"... Najpierw dowiedz się, o ile oczywiście potrafisz to zrobić samodzielnie, co to jest kopiowanie tekstu. Pozwolę sobie zwrócić uwagę, że w poprzedniej swojej wypowiedzi prawidłowo zamieściłem cytat, w postaci wyraźnie wyróżnionego tekstu. Jeżeli tego nie zdołałeś dostrzec lub/i zrozumieć, to może niestety znaczyć, że masz pewnego rodzaju problem... ;-) co do udowadniania sensu, oczywiście poza marketingowym, wysyłania samochodu w Kosmos, to szkoda tracić bez wątpienia cenny czas... ;-) Jakbyś jednak tego nie pojął, co wielce prawdopodobne, to pokrótce wyjaśnię, że termin - samochód, pochodzi od słów - sam oraz – chód. Tak więc określa pojazd samodzielnie się poruszający, czyli posiadający własny napęd... ;-) Chociaż wykraczam poza ramy omawianego tematu, to pozwolę sobie jeszcze zaproponować, zapoznanie się z interesującym artykułem dotyczącym rosyjskiej rakiety nośnej Angara A5, który ukazał się na stronie internetowej - spaceflight101... ;-)

Ty
środa, 30 stycznia 2019, 12:59

@rozbawiony Tak to jest jak się kopiuje bezmyślnie polską wikipedię.Masz tu po angielsku wytłumaczone dlaczego nie mógł wejśc na orbitę Marsa (choć i tak pewnie tego nie zrozumiesz): "Even if the rocket had targeted an actual Mars transfer orbit, the car could not have been placed into orbit around Mars, because the upper stage that carries it is not equipped with the necessary propellant, maneuvering, and communications capabilities. This flight simply demonstrated that Falcon Heavy is capable of launching significant payloads towards Mars in potential future missions." Czy Tesla osiągnęła wysokość orbity Marsa?Oczywiście,przekroczyła ją w listopadzie. Co z tymi wadliwymi silnikami w Angarze?Wypowiesz się wreszcie na ten temat czy będziesz go unikał jak ognia?

AB
środa, 30 stycznia 2019, 12:50

Jedyna propagandowa walkę toczysz ty drogi rozbawiony. My jedynie prostujemy twoje bzdury.

Tweets Space24