Reklama

W ramach umowy wartej 59 milionów dolarów Raytheon ma opracować technologię MOKV Multi-Object Kill Vehicle, pozwalającą wynieść w przestrzeń za pomocą jednej rakiety nośnej co najmniej dwa pojazdy niszczące (kill vehicle). System ma składać się z pojazdu nosiciela (carrier vehicle), posiadającego odpowiednie sensory,  który będzie przenoszony przez antyrakiety obecnie wykorzystywane (np. GBI -Ground-Based Interceptorlub SM-3Block IIA) lub planowane do wprowadzenia (np. KEI - Kinetic Energy Interceptor). Jego zadaniem ma być wyniesienie szeregu mniejszych i prostszych pojazdów niszczących KV (Kill Vehicle), które będą wysyłane w kierunku oddzielnych celów, niszcząc je przez bezpośrednie trafienie.

Założono, że każdy KV ma mieć masę nie większą niż 10 funtów (około 4,5 kg), jednak przy sumujących się prędkościach spotkania będzie to w zupełności wystarczać, by zniszczyć nadlatujące głowice. MOKV ma zwiększyć elastyczność systemu, który nie tylko będzie mógł za pomocą jednej antyrakiety zwalczać kilka nadlatujących obiektów balistycznych, ale również będzie miał możliwość skupienia wszystkich pojazdów niszczących na zaatakowaniu jednego obiektu. Zwiększa to automatycznie prawdopodobieństwo zniszczenia celu.

Rozwiązanie ma być dodatkowo w pełni kompatybilne i łatwe do integracji z obecnie realizowanym pracami nad wielowarstwowym systemem obrony antybalistycznej BMD (Ballistic Missile Defense).

Prace pod nadzorem Agencji Obrony Antyrakietowej MDA (Missile Defense Agency) nad technologią Multi-Object Kill Vehicle (pojazdów niszczących wiele celów) są prowadzone w Stanach Zjednoczonych tak naprawdę od ponad dziesięciu lat. Jednym z najważniejszych bodźców, leżącym u podstaw tego programu, była prosta analiza kosztów nowoczesnej antyrakiety w porównaniu do wielogłowicowej, topornej rakiety balistycznej, wyprodukowanej np. przez Iran lub Koreę Północną.

Testy wielogłowicowego pojazdu niszczącego MKV-L. Fot. Wikipedia

Początkowo celem prac było opracowanie wielogłowicowych pojazdów niszczących MKV (Multiple Kill Vehicle), a ich wykonanie zlecono na początku 2004 r. koncernowi Lockheed Martin. Testy w locie pierwszych rozwiązań zaczęły się już w 2007 r. W 2008 roku do tego programu dołączył koncern Raytheon. W grudniu 2008 r. przeprowadzono testy MKV na państwowym poligonie testowym National Hover Test Facility w bazie lotnictwa wojskowego Edwards w Kalifornii. Jednak w kwietniu 2009 r. ówczesny sekretarz obrony Robert Gates zakończył program.

Obecnie zakontraktowane prace mają być realizowane w zakładach Raytheon w Tucson w Arizonie. Są one tak naprawdę kontynuowane od 2015 r., kiedy reaktywowano program. Od tego czasu powstały cztery projekty pojazdów niszczących. W roku finansowym 2016-2017 Raytheon otrzymał od agencji MDA około 8,8 miliona dolarów na rozpoczęcie fazy badań, rozwoju i testów. Obecnie Amerykanie przekazali kolejne 59 milionów dolarów, nie podano jednak dokładnego terminu zakończenia prac.

Reklama
Reklama

Komentarze