Reklama

Komunikacja

Rośnie popularność systemów komunikacji Iridium u operatorów lotniczych

Satelita Iridium NEXT. Ilustracja: Iridium
Satelita Iridium NEXT. Ilustracja: Iridium

Linie lotnicze stopniowo zastępują radia na fale krótkie HF bezpiecznymi i wydajnymi rozwiązaniami satelitarnymi, które świetnie sprawdzają się w komunikacji na duże odległości. Firma Iridium Communications ogłosiła, że jej technologia Safety Voice została zainstalowana już w ponad 500 samolotach.

Federalna Administracja Lotnictwa, organ nadzoru lotniczego w Stanach Zjednoczonych, w lipcu 2014 r. poinformowała operatorów lotniczych o zmianie regulacji dotyczących systemów łączności. Pojazdy lotnicze muszą być w myśl amerykańskich przepisów wyposażone w dwa niezależne systemy łączności. Tradycyjne radio HF można zastąpić systemem SATVOICE, co spowodowało zwiększenie popytu na rynku.

Iridium swój produkt reklamuje jako mniej energochłonny, lżejszy, bardziej ekonomiczny w użytkowaniu i mający większy zasięg od tradycyjnych rozwiązań HF. „Wiemy, że branży lotniczej podoba się nasza technologia”, mówi Brian Pemberton, wiceprezes firmy. „A dzięki rozmieszczeniu Iridium NEXT, operatorzy lotniczy już wkrótce będą mieli dostęp do lepszej jakości i tańszych w eksploatacji globalnych rozwiązań SATCOM”.

Iridium NEXT to konstelacja satelitarna najnowszej generacji o zasięgu globalnym, w tym ponad oceanami i obszarami podbiegunowymi. Pierwsze 10 urządzeń wyniosła już na LEO rakieta Falcon 9, w styczniu br. System docelowo ma liczyć sobie 75 satelitów: 66 czynnych i 9 znajdujących się na orbicie urządzeń zapasowych. Zaplanowano siedem kolejnych startów, a ich operatorem będzie ponownie SpaceX. Najbliższy z nich odbędzie się planowo w połowie czerwca.

Wszystkie dotychczasowe technologie operatora będą w pełni kompatybilne z nową konstelacją. Firma liczy, że ta inwestycja infrastrukturalna przyczyni się do dalszego wzrostu sprzedaży Safety Voice oraz innych usług i rozwiązań.

Katarzyna Stróż

Reklama
Reklama

Komentarze