Airbus ulepsza nawigację satelitarną

Firma Airbus uzyskała pomyślną ocenę przeglądu ważnych etapów projektowania satelitarnego systemu wspomagającego nawigację EGNOS V3. European Geostationary Navigation Overlay Service został zaprojektowany w celu dodania istotnych funkcji bezpieczeństwa dla zastosowań nawigacyjnych w lotnictwie; ponadto zapewni zupełnie nowe usługi użytkownikom morskim i lądowym. EGNOS V3 to druga generacja systemu poprawiającego wydajność GPS i Galileo.
EGNOS V3, opracowywany przez Airbusa, wprowadzi nowe usługi oparte na wielu częstotliwościach w wielu konstelacjach (GPS, Galileo) i będzie zawierać zaawansowaną ochronę przed cyberatakami. Przegląd zadania, który zgodnie z harmonogramem zakończył się 7 grudnia br., dotyczył projektu funkcjonalnego, interfejsów zewnętrznych, koncepcji działania, bezpieczeństwa, zasad integracji, kwalifikacji i wdrożenia.
EGNOS to kluczowa usługa dla całej Europy. Wiele osób nigdy o niej nie słyszało, ale jest niezbędna w wielu zastosowaniach, od kontroli ruchu lotniczego po operacje morskie. Airbus jest zaangażowany w dalszy jej rozwój. Pomyślne zakończenie przeglądu projektu przybliża nas do poprawy wydajności systemów nawigacji satelitarnej w zastosowaniach ważnych dla bezpieczeństwa.
François Gaullier, szef działu telekomunikacji i systemów nawigacyjnych w firmie Airbus
Javier Benedicto, dyrektor ds. nawigacji w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w swojej wypowiedzi potwierdził, że wielokonstelacyjny i wieloczęstotliwościowy EGNOS V3 to znaczny postęp w rozwoju satelitów, który pozwoli zwiększyć dokładność, niezawodność i ogólny zasięg usług EGNOS, dzięki wykorzystaniu wielu częstotliwości zarówno z konstelacji satelitów GPS, jak i satelitów Galileo.
Swój komentarz przedstawił również kierownik programu użytkowania EGNOS w Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) Jean-Marc Pieplu, który zwrócił uwagę, że zwiększona solidność EGNOS V3 pozwoli Europie na dalszy rozwój jej odporności, a europejskim podmiotom na rozwój zastosowań systemów nawigacyjnych. Koncentrując się na bezpieczeństwie i ochronie użytkowników, EUSPA kontynuuje prace nad rozwojem EGNOS wraz z partnerami instytucjonalnymi i przemysłowymi.

EGNOS V3 to trzy centra operacyjne i 44 stacje monitorując ulokowane w Europie i poza nią. Monitoruje sygnały z systemów nawigacji satelitarnej i generuje komunikaty wspomagające, które są rozsyłane do wszystkich użytkowników za pomocą transponderów na satelitach geostacjonarnych. Zadaniem urządzenia jest zwiększenie bezpieczeństwa nawigacji w powietrzu, na morzu i lądzie. Na początku 2018 roku Airbus otrzymał od ESA (w imieniu Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego; wcześniej GSA) główny kontrakt na wdrożenie EGNOS V3.
Airbus buduje obecnie następną generację satelitów Galileo, które poprawią dokładność systemu, a także pewność i odporność jego sygnału, co będzie kluczowe w nadchodzącej cyfrowej przyszłości. Galileo zapewnią nowe możliwości w oparciu o wysoce innowacyjne technologie, takie jak konfigurowalne cyfrowo anteny, łącza międzysatelitarne, nowe technologie zegara atomowego i całkowicie elektryczne systemy napędowe. Nowe pojazdy kosmiczne będzie można rekonfigurować na orbicie, aby zaspokoić nowe potrzeby użytkowników końcowych.
EGNOS jest elementem programu kosmicznego Unii Europejskiej, zarządzanym na mocy umowy o partnerstwie zawartej między Dyrekcją Generalną Komisji Europejskiej ds. Obrony, Przemysłu i Przestrzeni Kosmicznej (DG-DEFIS), Agencją Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA ) i Europejską Agencję Kosmiczną (ESA).
Źródło: Airbus