Reklama

Nawigacja

Airbus ulepsza nawigację satelitarną

Autor. Airbus

Firma Airbus uzyskała pomyślną ocenę przeglądu ważnych etapów projektowania satelitarnego systemu wspomagającego nawigację EGNOS V3. European Geostationary Navigation Overlay Service został zaprojektowany w celu dodania istotnych funkcji bezpieczeństwa dla zastosowań nawigacyjnych w lotnictwie; ponadto zapewni zupełnie nowe usługi użytkownikom morskim i lądowym. EGNOS V3 to druga generacja systemu poprawiającego wydajność GPS i Galileo.

Reklama

EGNOS V3, opracowywany przez Airbusa, wprowadzi nowe usługi oparte na wielu częstotliwościach w wielu konstelacjach (GPS, Galileo) i będzie zawierać zaawansowaną ochronę przed cyberatakami. Przegląd zadania, który zgodnie z harmonogramem zakończył się 7 grudnia br., dotyczył projektu funkcjonalnego, interfejsów zewnętrznych, koncepcji działania, bezpieczeństwa, zasad integracji, kwalifikacji i wdrożenia.

Reklama
EGNOS to kluczowa usługa dla całej Europy. Wiele osób nigdy o niej nie słyszało, ale jest niezbędna w wielu zastosowaniach, od kontroli ruchu lotniczego po operacje morskie. Airbus jest zaangażowany w dalszy jej rozwój. Pomyślne zakończenie przeglądu projektu przybliża nas do poprawy wydajności systemów nawigacji satelitarnej w zastosowaniach ważnych dla bezpieczeństwa.
François Gaullier, szef działu telekomunikacji i systemów nawigacyjnych w firmie Airbus
Reklama

Javier Benedicto, dyrektor ds. nawigacji w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w swojej wypowiedzi potwierdził, że wielokonstelacyjny i wieloczęstotliwościowy EGNOS V3 to znaczny postęp w rozwoju satelitów, który pozwoli zwiększyć dokładność, niezawodność i ogólny zasięg usług EGNOS, dzięki wykorzystaniu wielu częstotliwości zarówno z konstelacji satelitów GPS, jak i satelitów Galileo.

Czytaj też

Swój komentarz przedstawił również kierownik programu użytkowania EGNOS w Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) Jean-Marc Pieplu, który zwrócił uwagę, że zwiększona solidność EGNOS V3 pozwoli Europie na dalszy rozwój jej odporności, a europejskim podmiotom na rozwój zastosowań systemów nawigacyjnych. Koncentrując się na bezpieczeństwie i ochronie użytkowników, EUSPA kontynuuje prace nad rozwojem EGNOS wraz z partnerami instytucjonalnymi i przemysłowymi.

Autor. Airbus

EGNOS V3 to trzy centra operacyjne i 44 stacje monitorując ulokowane w Europie i poza nią. Monitoruje sygnały z systemów nawigacji satelitarnej i generuje komunikaty wspomagające, które są rozsyłane do wszystkich użytkowników za pomocą transponderów na satelitach geostacjonarnych. Zadaniem urządzenia jest zwiększenie bezpieczeństwa nawigacji w powietrzu, na morzu i lądzie. Na początku 2018 roku Airbus otrzymał od ESA (w imieniu Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego; wcześniej GSA) główny kontrakt na wdrożenie EGNOS V3.

Airbus buduje obecnie następną generację satelitów Galileo, które poprawią dokładność systemu, a także pewność i odporność jego sygnału, co będzie kluczowe w nadchodzącej cyfrowej przyszłości. Galileo zapewnią nowe możliwości w oparciu o wysoce innowacyjne technologie, takie jak konfigurowalne cyfrowo anteny, łącza międzysatelitarne, nowe technologie zegara atomowego i całkowicie elektryczne systemy napędowe. Nowe pojazdy kosmiczne będzie można rekonfigurować na orbicie, aby zaspokoić nowe potrzeby użytkowników końcowych.

Czytaj też

EGNOS jest elementem programu kosmicznego Unii Europejskiej, zarządzanym na mocy umowy o partnerstwie zawartej między Dyrekcją Generalną Komisji Europejskiej ds. Obrony, Przemysłu i Przestrzeni Kosmicznej (DG-DEFIS), Agencją Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA ) i Europejską Agencję Kosmiczną (ESA).

Źródło: Airbus

Reklama
Reklama

Komentarze