Reklama

Nawigacja

Norweskie satelitarne odbiorniki AIS obsługują 2,5 mln wiadomości każdego dnia

Ilustracja: ESA
Ilustracja: ESA

Monitorowanie ruchu morskiego z udziałem systemu AIS pomaga m. in. w obsłudze transportu ładunków niebezpiecznych czy zmniejszaniu zanieczyszczenia mórz i oceanów. Zastosowanie nowoczesnych odbiorników sygnału, rozmieszczonych na orbicie, pozwala w ogromnym stopniu zwiększyć efektywność działania tej sieci.

Obowiązek posiadania na pokładzie odbiorników Systemu Automatycznej Identyfikacji AIS (Authomatic Identification System) dotyczy dużych jednostek transportowych i statków pasażerskich. Od początku podstawowym zadaniem tego systemu było zapobieganie kolizjom na morzu.

Kiedy statek płynie AIS przekazuje innym jednostkom oraz stacjom nabrzeżnym dane takie jak: numer identyfikacyjny statku, jego prędkość, jego pozycję.

Pojedynczy odbiornik tego systemu znajdujący się na poziomie morza jest w stanie odbierać sygnały od jednostek w zasięgu 74 km. Jeśli natomiast taki odbiornik znajduje się na satelicie na LEO, wówczas jego zasięg działania zwiększa się do 2 500 km.

Od czterech miesięcy w przestrzeni kosmicznej działają dwa nowej generacji odbiorniki NorSat. Funkcjonują one na satelitach klasy mikro, które pozostają w dyspozycji Norweskiego Centrum Kosmicznego, a ich operatorem jest firma Statsat.

Suma wiadomości z odbiorników NorSat wynosi średnio 2,5 miliona dziennie. Jest to niemal trzy razy więcej od osiągów AISSat-1 i 2, które razem odbierały około 900 000 wiadomości dziennie.

Ivar Spydevold, CEO Statsat

Nowoczesne odbiorniki satelitarne systemu AIS zostały, przy wsparciu ESA, wyprodukowane przez norweskie przedsiębiorstwo Kongsberg Seatex. Z firmą Kongsberg szeroko współpracują wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. w Zielonce.

Natomiast w 2016 r. konsorcjum firm i instytucji naukowych, na którego czele stanął Creotech Instruments, rozpoczęło prace nad satelitą SAT-AIS-PL. Jest to pierwszy satelita przemysłowy, którego wykonanie zlecono polskiemu konsorcjum. Powstający w ramach projektu satelita będzie ważył około 40 kg. Stanie się częścią globalnej konstelacji platform satelitarnych dedykowanych łączności na morzach i oceanach.

Reklama

Komentarze

    Reklama